IT-teamet
för Burlöv, Kävlinge och Staffanstorps kommuner

Äldre driftinformation

Här kan du läsa om driftavbrott.
  • 2018-04-18 10.29

    Driftstörning i Telenors nätverk


    För närvarande har Telenor driftstörning i det mobila telefoninätverket och fastnätstelefonin.
    Läs mer
  • 2018-03-07 07.30

    Driftinformation: Telefoni / Aktiviteter Blustarweb (uppdaterad)


    Uppdatering 12:47:
    Vi har lokaliserat felet och skickade ut en åtgärd som vi har övervakat sedan i förmiddags. Har ni fortfarande problem med att er anknytning är vidarekopplad till växeln så prova nedan tips eller hör av er till Servicedesk så hjälper vi er!

    ======
    Fungerar er anknytning fortfarande inte? 

    Ett sätt att komma runt problemet är att skapa en ny aktivitet i Blustarweb (http://telefoni.itteamet.se/BluStarWeb/Activitieslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster) och sätt tiden på 10 minuter. Då går den tillbaka igen i sitt normalläge. Ni kan också kontakta Servicedesk så går vi in i systemet och tar bort kopplingen förhand!

    Telefon: 010-177 27 00
    Support: https://customerportal.se/bkslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
    E-post: SE-Service-Support@tele2.com
    ==================
    Ett fel har uppstått i hänvisningssystemet som påverkar telefonianknytningar. Har man haft en aktivitet som hänvisat sitt telefonnummer så hänger den kvar trots att aktiviteten upphört. Man blir skickad till röstbrevlådan även om man inte har hänvisat sitt telefonnummer dit.

    Läs mer
  • 2018-03-02 11.49

    Trådlöst nätverk KAVNET är aktivt igen för Mac-datorer och iPads i Kävlinge


    Med anledning av stor negativ påverkan för skolverksamheterna i Kävlinge kommun så togs ett snabbt beslut om att aktivera det trådlösa nätverket KAVNET igen. Nedstängning av KAVNET kommer att planeras längre fram.
    KAVNET aktiverades igen för att verksamheter inte ska bli stillastående utan internetåtkomst. Man kommer nu också att få mer tid på sig att felsöka och rätta till de enheter som av olika anledningar inte kommer åt SBKMAC nätverket.
    Läs mer
  • 2018-02-08 09.17

    Driftstörning hos Telenor


    Uppdatering: Denna driftstörning hos Telenor är åtgärdad.


    Vår mobiloperatör Telenor har för närvarande en driftstörning i sin mobila taltjänst (2G/3G).
    Mer information finns att hitta på telenors driftinformationssida:
    https://www.telenor.se/foretag/support/drift-och-tackning/driftinformation/driftstorningar/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

    Läs mer
  • 2018-02-06 11.58

    Driftinformation: Störningar i nätverket


    2018-02-13:
    Ännu har vi inte fått återkoppling om vår leverantörs driftstörning.
    Nyheten flyttas till äldre driftinformation.
    2018-02-07 16:50:
    Problemet blev åtgärdat av vår leverantör kl 14:50 idag. Vi väntar återkoppling på vad incident gällt.


    Läs mer
  • 2018-02-02 10.39

    Spam-mejl cirkulerar runt i kommunerna


    Läs mer
  • 2017-12-04 08.23

    Driftstörning: Blustarweb/Telefoni


    Uppdatering: En Telefoniserver som hanterade både växelsystemet och Blustarweb sidan svarade inte korrekt. Efter omstart så fungerade systemet igen.
    Läs mer
  • 2017-11-30 08.40

    Planerat driftstopp: Personec/Självservice uppdatering 27/11 och 28/11


    Personec med tillhörande applikationer (tex. Självservice) är otillgängligt 27 november och 28 november på grund av uppdatering. System är tillbaka i full funktion igen onsdagen den 29 november.
    Läs mer
  • 2017-11-30 08.40

    Driftstörning löst: Mobiltelefoni


    Uppdatering 17:21:
    Telenor har nu styrt om trafiken och av den anledningen så fungerar telefonin igen. Alla berörda ska ha fått ett SMS om att man är inkopplad i företagsväxeln igen!

    Läs mer
  • 2017-11-30 08.40

    Driftstörning: "Min Arbetstid" under Självservice


    Uppdatering: Fliken "Min Arbetstid" är tillbaka och i ny version efter uppgraderingen. Nu väljer man dag per dag och editerar dagen på pennan till höger (efter att ni klickat på dagen i fråga). På detta vis korrigerar man sin flexstämpling.
    Läs mer
  • 2017-11-06 10.31

    Driftinformation: Automatisk mejlinstallation på iPad


    Gäller för skol/utbildningsverksamhet i våra tre kommuner.
    Läs mer
  • 2017-10-30 08.14

    Driftinformation: Lync/Skype


    Detta är åtgärdat och Lync/Skype fungerar felfritt igen.
    ==========
    Lync/Skype fungerar för närvarande endast internt i kommunerna. Extern åtkomst och externa kontakter som man eventuellt har i sin kontaktlista fungerar heller inte.

    Läs mer
  • 2017-05-30 08.01

    Driftinformation: Outlook adressbok


    Lösningen är implementerad och har åtgärdat detta problemet. Alla befintliga och nya användare dyker nu upp i adressboken.
    ======
    Uppdatering 1/6:
    Vi har en lösning som vi kommer att implementera för att åtgärda detta felet. Under tiden så hittar ni alla användare i listan som heter "All users" instället för den Globala adresslistan.

    =======
    Vi felsöker ett problem med att nya eller återaktiverade användare inte syns i den globala adresslistan i Outlook.

    Läs mer
  • 2017-05-15 08.05

    Driftstörning: Elnätet / Nätverk Löddeköpinge


    Uppdatering: Eon fick löst elproblemet i fredags kl 16.
    ===
    Pågrund av ett elfel i Löddeköpinge så fungerar inte elen i vissa delar i Löddeköpinge, vilket tyvärr medför att Löddeköpinge inte har någon internetförbindelse för närvarande (gäller även på de delar som eventuellt har ström).

    För mer info så klicka in på Eon's driftinformations för akutella strömavbrott och zooma in på kartan på Löddeköpinge:

    Läs mer
  • 2017-05-09 10.21

    Driftstörning: Elnätet / Nätverk Löddeköpinge


    Uppdatering 11:48: Elen är igång igen och nätverket kommer igång successivt efter att våra nätverksprylar får ström igen.
    ====
    Pågrund av ett elfel i Löddeköpinge så fungerar inte elen i vissa delar i Löddeköpinge, vilket tyvärr medför att Löddeköpinge inte har någon internetförbindelse för närvarande.
    Eon har beräknat att strömmen ska vara åter kl 12:00.
    För mer info så klicka in på Eon's hemsida för akutella strömavbrott och Zooma in på kartan på Löddeköpinge:

    Läs mer
  • 2017-04-04 16.03

    Driftinformation: Internetåtkomst, Åkarp


    Uppdatering 15:36: Strömmen är åter i den delen där nätet matas vidare ifrån så nätverket har kommit igång nu.
    ---

    För närvarande har delar av Åkarpsområdet ingen internetåtkomst då det är strömlöst på Stora Dalslundsskolan. Detta drabbar fler verksamheter då ledningarna matas vidare från denna skolan vidare till andra.

    Läs mer
  • 2017-04-03 08.41

    Driftinformation: E-post


    Uppdatering 10:19: Felet lokaliserades i en av databaserna på e-postservern och är åtgärdat nu. En omstart av datorn är allt som krävs så fungerar Outlook-klienten igen.
    Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan ha medfört.

    Läs mer
  • 2017-03-23 07.54

    Driftinformation: Växelsystem/Blustarweb


    Klarrapporterat 10:03. Kalendersyncen är i funktion nu.

    Uppdatering 08:00:
    Kalendersyncen är ännu inte i funktion.
    Växelsystemet är i full funktion.

    Läs mer
  • 2017-03-21 12.09

    Planerat avbrott i internetförbindelsen, Burlövs kommun


    Torsdag den 16 mars kl 22:00 - 00:00 kommer ett planerat avbrott att ske i internetförbindelsen i Burlövs kommun. Under avbrottets gång kommer man att förlora åtkomsten helt.
    När arbetet är utfört så kommer allting att fungera igen.

    Läs mer
  • 2017-03-20 08.28

    Driftstörning: Servermiljö (uppdaterad)


    Klarrapportering 12:00:
    Systemen är i full funktion.

    =====
    Uppdatering 21/3 09:22:
    Under morgonen så hade telefonin (växel/blustarweb/röstbrevlåda) fortsatt problem som är åtgärdade nu.
    =====
    Uppdatering 21/3 06:41:
    Systemen är i full funktion igen sedan igårkväll. Vi ber er att rapportera till Servicedesk support@itteamet.se om ni fortfarande upplever problem.
    ======
    Uppdatering 18:14:
    Vi har implementerat en lösning och stämmer av att systemen går tillbaka till funktion igen.
    ======
    Uppdatering 16:55
    Vi kommer att fortsätta jobba under kvällens gång för att få löst problemet.
    ======
    Uppdatering: 15:39
    Driftstörningen är ännu aktiv. Vi jobbar tillsammans med externa parter för att få löst problemet.
    ======
    Uppdatering: 12:00
    Vi har lokaliserat ett fel centralt i lagringen av vår drift vilket gör att omfattningen är stor.
    ======
    Uppdatering 10:26
    Felsökning fortlöper. Ingen ny information att publicera.
    ======
    Vi har förnärvarande störningar centralt i servernmiljön som påverkar olika verksamhetssystem samt telefonin. Felsökning pågår

    Läs mer
  • 2017-02-24 08.14

    Stort avbrott i Burlövs internetförbindelse 13-14 mars


    Detta kommer att ske natten mellan 13 och 14 mars.
    Arbetet kommer att påbörjas klockan 00.01 och vara klart 06.00.

    Läs mer
  • 2017-02-21 13.54

    Utskriftsproblem | Installera ny drivrutin-dialogruta


    Nedan lösning är nödvändig att göra på sin dator om man får upp en dialogruta som säger att den vill "installera/uppdatera till en ny drivrutin".

    Läs mer
  • 2017-02-20 07.41

    Driftstörning: E-post


    Läs mer
  • 2017-02-20 07.41

    Driftstörning: Telefoni, röstbrevlådor


    Uppdatering 2017-01-27 15:10: Felet har visat sig ligga hos vår Teleoperatör Telenor och det är ett större nationellt fel som har drabbat många kunder.
    Läs mer
  • 2017-02-01 08.18

    Driftstörning: Specialkontoguiden


    Uppdatering: En ny version av http://specialkontoguidenlänk till annan webbplats är publicerad som ska lösa problemen.
    Läs mer
  • 2017-01-19 16.08

    Åtgärdat: Driftstörning: Trådlöst nätverk, Löddeköpinge


    Uppdatering 14:12:
    Problemet löstes snabbt efter att vi fick rapporter om att det trådlösa nätverket låg nere.

    ====
    En driftstörning drabbar för närvarande stora delar av det trådlösa nätverket i Löddeköpinge. Felsökning pågår.

    Läs mer
  • 2017-01-19 14.14

    Åtgärdat: Driftstörning: E-post


    Uppdatering:
    Klockan 16:37 blev detta åtgärdat och man behöver inte göra någonting alls själv på sin telefon/enhet utan synkroniseringen kommer igång av sig själv.
    Skulle ni mot förmodan ha problem med er telefon så hör av er till Servicedesk 046 - 739797.

    Uppdatering: 12:55:
    Driftstörningen är tyvärr ännu aktiv men vi har kommit vidare i felsökningsarbetet. Som tidigare beskrivit så handlar det främst om mobila enheter/surfplattor då de ansluter till servern på ett speciellt sätt.
    Uppdatering 10:36:
    Störningen påverkar mest mobila enheter/surfplattor och kan fungera via datorn.
    https://epost.skakom.selänk till annan webbplats kan man använda sig av om under tiden som vi jobbar på en lösning.

    ======
    Vi har förnärvarande en driftstörning på eposten som vi felsöker.

    Läs mer
  • 2016-12-08 13.52

    Avblåst: Driftstörning: Elfel i Staffanstorp, serverhall


    På grund av ett elfel i Staffanstorp så riskerar vi att behöva stänga ner datorhallen som driftar gemensamma system för Burlöv, Kävlinge och Staffanstorps kommuner. Detta blir en direkt påverkan på allihop och kommer röra sig från servrar, nätverksåterkomst och ström.
    Läs mer
  • 2016-12-08 07.53

    Driftinformation: Vklass


    12:51: Vklass är åter i funktion sedan en tid tillbaka.
    https://twitter.com/Varldsklass/status/806791791601012736länk till annan webbplats
    -----Skolans verktyg Vklass är drabbat av en dirftstörning. Denna sidan levereras av Vklass själv och deras driftinformation hittar ni på https://twitter.com/Varldsklasslänk till annan webbplats
    När vi ser att de har fått rätt på problemet så tar vi bort detta meddelade igen.

    Läs mer
  • 2016-12-01 20.08

    Viktig driftinformation angående epost och lagringsutrymme!


    Läs mer
  • 2016-12-01 19.55

    Driftinformation: Trådlöst nätverk SBK MAC


    Vi skapat en ny policy till Macbooks och iPads som åtgärdar problemet med det trådlösa nätverket SBK MAC.
    Läs mer
  • 2016-11-21 12.01

    Avblåst driftstörning: Nätverk


    Driftstörning avblåst. Nätverket har fungerat felfritt sedan felet hittats och åtgärdats.
    ----
    Uppdatering:
    Nätverket har återställts till full funktion igen. En eventuell omstart av datorn kan vara nödvändig.

    Utredningsarbete har påbörjats om varför detta skett.

    -----
    På grund av en driftstörning i nätverket så fungerar inte verksamhetssystem och internet optimalt.

    Läs mer
  • 2016-11-08 15.02

    Kontohantering & Specialkontoguiden


    Uppdatering:
    Sidorna fungerar nu igen och har uppgraderats till en ny version, detta kräver att man gör följande:

    Så här gör du för att ändra inställningar för kompatibilitetsvyn:
    1.Öppna Internet Explorer

    2.Tryck på kugghjulet uppe till höger, strax under X:et för att stänga ner Internet Explorer.

    3.Klicka på "Inställningar för Kompatibilitetsvyn"

    4.Avaktivera "Visa intranätsplatser i Kompatibilitetsvyn". Bilden till höger visar hur det ska se ut när man bockat ur funktionen.

    5. Starta om Internet Explorer. Sen kan du använda http://specialkontoguiden/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster http://kontohanteringlänk till annan webbplats

    ----------------------------------------
    Specialkontoguiden är påverkad av en driftstörning just nu, sidan visas men inga personnummer sökningar fungerar. Det är felanmält till leverantören som jobbar på en lösning.

    Läs mer
  • 2016-11-03 08.15

    Slutförd:
    Driftinformation: Trådlöst nätverk, Windowsdatorer


    Driftstörningen är nu avblåst. Felet är lokaliserat och åtgärdat.
    En eventuell omstart kan krävas innan det fungerar tillfredställande igen.
    ----------
    Uppdatering:
    Driftstörningen påverkar Windowslaptops och inte Mac-datorer eller surfplattor.
    -------
    Trådlöst nätverk i Kävlinge och Staffanstorp har drabbats av en driftstörning.
    Felsökning pågår.
    Det fungerar att ansluta till nätverket via nätverkskabel. De som har möjlighet till detta kan använda detta alternativ tills vi hittat och åtgärdat felet.
    Läs mer
  • 2016-11-02 11.17

    Driftinformation: Namnuppdatering


    Namnuppdateringarna sker successivt efter att det rapporteras till oss. Tidigare felet är åtgärdat och kontona uppdateras efter varje natts körning.
    -------
    Uppdatering 161110: Vi får indikationer att de senaste dagarnas korrigeringar av namn inte har uppdaterats. Det innebär om man rapporterat namnändring till oss under de 2 senaste dagarna så har kontouppgifterna ändå inte ändrats.
    Vi har felanmält detta till leverantör och återkommer med information.
    -------------------------------
    Följande mail har skickats ut till berörda av namnuppdateringen som gjordes 1/11 - 2016:

    Anledningen till att du får detta mail är att de namnuppgifter du har registrerade hos Skatteverket inte överensstämmer med de uppgifter som fanns inlagda i vårt system. Under gårdagen gjordes en uppdatering av samtliga användaruppgifter gentemot Skatteverkets uppgifter och detta har medfört att ditt förnamn och/eller efternamn har uppdaterats så att det nu överensstämmer med de uppgifter som finns registrerade hos Skatteverket. Uppdateringen påverkar det namn som visas i adressboken samt e-postadressen. Observera att e-post som skickas till din gamla e-postadress fortfarande kommer att komma fram.
    Om du vill ändra uppgifterna ska du först ta kontakt med Skatteverket och göra ändringen där och därefter kontakta Servicedesk och meddela att dina uppgifter ändrats, därefter kommer en ny uppdatering mot Skatteverket ske och dina uppgifter ändras även i våra system. Skatteverket kan exempelvis registrera vilket namn som är tilltalsnamn, huvudregeln är att det är första förnamn om inget annat angivits.
    -------Har du fått detta mail så betyder det att du blivit berörd av ändringarna.
    Läs mer
  • 2016-10-28 16.00

    Slutfört:
    Planerat driftstopp: Kontohantering, Specialkontoguiden


    Nu är sidorna i funktion igen!
    -------
    Uppdatering 2/11 16:32:
    Sidorna är fortfarande inte klara för publicering. Därför så presenteras ett felmeddelande när ni besöker dessa. Vi återkommer när uppgraderingen slutförd.
    -------
    Uppdatering 2/11:
    Systemet är ännu under uppgradering vilket medför att sidorna nedan är fortfarande ur funktion. Vi återkommer när allt är klart.
    --------
    Tisdag 1:a november har vi en planerad uppgradering som gör att  sidorna http://kontohantering/kontohanteringlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, http://specialkontoguiden/SpecialAccountslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och http://bytlosenord/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är ur funktion detta datum. Sidorna och funktionerna kommer att göras tillgängliga igen så fort uppgraderingen är klar.Andra tjänster som namnbyten kommer heller inte att genomföras under denna period.

    Vid återställning av lösenord så kan ni kontakta Servicedesk via ärenderegistrering http://support.itteamet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller telefon 046-73 9797 så hjälper vi er där!

    Läs mer
  • 2016-10-26 09.55

    Statusuppdatering angående Casper/Selfservice/iPads & MacBooks


    iPad:
    Många har problem med att de inte får SelfService. För att vi ska komma runt detta medans vår leverantör löser problemet/buggen kommer vi att skicka ut en identisk ikon/app på skrivbordet som fungerar på väldigt snarlikt sätt men är endast ett webbklipp som går vidare och öppnar Safari. Denna kan alla elever/personal använda under tiden somsom vår leverantör löser problemet med SelfService. På så sätt kan alla installera de appar de vill ändå från SelfService och de står inte stilla i sitt skolarbete. Se nedanstående bild för hur det kommer att se ut!
    OBS: Notera att många kommer att ha dubbla SelfService appar ett tag framöver
    Bildexempel:

    Läs mer
  • 2016-10-26 08.16

    iPhone/iPad: Uppdatera till senaste iOS 10.1 snarast!


    De senaste versionerna av Apples operativsystem täpper till en allvarlig säkerhetslucka som låter hackare angripa mobilen, surfplattan eller datorn via bilder som gömmer skadlig kod. 
    Läs mer
Sidansvarig: Sami Metsokumpu

Senast publicerad: 2016-12-27      Senast ändrad: 2016-12-27