IT-teamet
för Burlöv, Kävlinge och Staffanstorps kommuner

Aktuellt

  • 2018-06-18

    Tips och saker att tänka på innan semestern..


    Återkommande nyhet från förra sommaren där vi har samlat några av de vanligaste tipsen och sakerna att tänka på innan man går på semester. Detta är en form av punkter som man kan checka av och ha i åtanke innan man går på ledighet för att få det så smidigt som möjligt både under och efter semesterperioden.   
    Läs mer
  • 2018-06-13

    High sierra tillgängligt för Macbooks, måndag 18/6!


    Vi vill informera att macOS High Sierra (10.13) nu är tillgänglig för uppdatering.
    Läs mer
  • 2018-06-07

    Information från Tele2 Servicedesk angående Apple-appar på Macbooks!


    Informationen nedan är till för dig som Macbook-användare i våra kommuner.

    Läs mer
  • 2018-06-07

    Nu startar förarbetet för att stänga ner det trådlösa nätverket KAVNET för Kävlinge kommun.


    Av säkerhetsmässiga skäl kommer IT-teamet att avveckla våra äldre, trådlösa nätverk KAVNET.

    I dessa nätverk idag kan man ansluta till med sin egen inloggning, vilket innebär att här finns privata mobiltelefoner och andra osäkra prylar som ligger och tar upp plats och internetkapacitet från arbetsverktyg såsom iPads och Mac-datorer. 

    Läs mer
  • 2018-04-26

    Nytt spam-mejl cirkulerar runt i kommunerna


    Ett eller flera mejl cirkulerar just nu runt i våra kommuners e-post med ett meddelande om att man ska klicka på en länk och uppge sina inloggningsuppgifter. Detta är ett spam-mejl som automatiskt skickas och försöker att kapa din e-post. Personen som skickat mejlat i fråga är oftast omedveten om utskicket och kan inte stoppa redan skickade e-postmeddelanden.Vi vill med detta upplysa om att inte klicka på eller öppna suspekta länkar eller e-postmeddelanden för att skydda era e-postkonton och datorer.
    Ett exempel på hur mailet ser ut:

    Läs mer
  • 2018-04-13

    Nya mallar för beställningar till Servicedesk!


    Tele2 Servicedesk vill informera om nya mallar för att underlätta beställningar av tjänsten IT-arbetsplats. Dessa når ni enkelt via ärendehanteringssystemet, se bifogad fil i nyheten!
    Läs mer
  • 2018-03-27

    Rutiner m.m. kring AV produkter


    Beställning av AV produkter samt eventuell installation:IT support ska ta emot beställningar av AV produkter. En offert på efterfrågade produkter ska alltid godkännas av beställaren.Vid installation av takprojektor, bildskärm mm ska leverantören komma ut för att kunna ge en offert på produkterna med installations- och kablage kostnader.
    Vid felanmälning eller service av AV-utrustning:IT support ska ta emot felanmälningar av AV produkter och vid behov skickar ut IT tekniker mot timpris. IT support ska då informera felanmälaren om att det tillkommer en teknikerkostnad.Om det konstateras att det är ett garantiärende behöver verksamheten själva anmäla detta till leverantören som produkten/installationen är inköpt hos, dvs annan leverantör än Tele2.
    Läs mer
  • 2018-03-08

    Varning för nätfiskemelj från Handelsbanken!


    Ett så kallat nätfiske mail cirkulerar runt i våra kommuners e-post och presenterar sig att vara från Handelsbanken. Detta är ett mail som är ute efter att kapa dina bankuppgifter.
    Radera dessa mail!
    Ett exempel på hur mailet ser ut:
    Läs mer
  • 2018-02-15

    Stöld och supportanmälan av iPads och Mac-datorer


    I samband med Tele2s övertagande av Servivedesk så kommer nu en ny rutin för stöld- och skadeanmälan för iPads och Mac-datorer.Nedan följer en guide för hur man går tillväga för att anmäla ett sådant ärende. Efter registrering så kommer en utbytesenhet att skickas ut till er, när ni mottagit denna så skickar ni därefter tillbaka er trasiga enhet.  
    Läs mer
  • 2018-02-02

    Spam-mejl cirkulerar runt i kommunerna


    Ett eller flera mejl cirkulerar just nu runt i våra kommuners e-post med ett meddelande om att man ska klicka på en länk och uppge sina inloggningsuppgifter. Detta är ett spam-mejl som automatiskt skickas och försöker att kapa din e-post. Personen som skickat mejlat i fråga är oftast omedveten om utskicket och kan inte stoppa redan skickade e-postmeddelanden.Vi vill med detta upplysa om att inte klicka på eller öppna suspekta länkar eller e-postmeddelanden för att skydda era e-postkonton och datorer.
    Ett exempel på hur mailet ser ut:

    Läs mer
  • 2018-01-26

    Införandeprojekt IT: 1 feb tar Tele2 över servicedesk och support


    Från och med den 1 februari tar Tele2 över funktionen Servicedesk och support från IT-teamet. Övergången innebär nya kontaktuppgifter, ny servicedesk och bemanning.Nya kontaktuppgifter till IT-support
    Servicedeskportalen: https://customerportal.se/bks
    länk till annan webbplats
    E-post: SE-Service-Support@tele2.com
    Telefon: 010-177 27 00

    Läs mer
  • 2018-01-22

    Nu startar förarbetet för att stänga ner det trådlösa nätverket KAVNET för Kävlinge kommun.


    Av säkerhetsmässiga skäl kommer IT-teamet att avveckla våra äldre, trådlösa nätverk KAVNET.

    I dessa nätverk idag kan man ansluta till med sin egen inloggning, vilket innebär att här finns privata mobiltelefoner och andra osäkra prylar som ligger och tar upp plats och internetkapacitet från arbetsverktyg såsom iPads och Mac-datorer. 

    Läs mer
  • 2018-01-17

    Ny våg av skräp-mail i våra kommuner


    Nyligen har det skickats en större mängd skärp-mail till våra kommuner som presenteras på bilden nedan. Detta är skräpmail och ska raderas med en gång.
    Klicka inte på några länkar eller bifogade filer för att undvika virus och annan skada som det kan orsaka. Vi ber er också att vara uppmärksamma och inte lämna ut några inloggningsuppgifter.

    Nedan har vi ett exempel på hur mailen kan se ut, i detta fall vill mailet att du ska klicka på länken för att sedan uppge dina inloggningsuppgifter så att de kapas.

    Läs mer
  • 2017-12-19

    Tips och saker att tänka på innan julledighet..


    Vi kör på samma nyhet som i somras där vi har samlat några av de vanligaste tipsen och sakerna att tänka på innan man går på semester. Detta är en form av punkter som man kan checka av och ha i åtanke innan man går på ledighet för att ha det så smidigt som möjligt både under och efter semesterperioden.   
    Läs mer
  • 2017-12-18

    Nu startar förarbetet för att stänga ner det trådlösa nätverket BURNET och STPNET.


    Av säkerhetsmässiga skäl kommer IT-teamet att avveckla våra äldre, trådlösa nätverk BURNET och STPNET.
    I dessa nätverk idag kan man ansluta till med sin egen inloggning, vilket innebär att här finns privata mobiltelefoner och andra osäkra prylar som ligger och tar upp plats och internetkapacitet från arbetsverktyg såsom iPads och Mac-datorer.

    Läs mer
  • 2017-12-12

    Beställningsportal för IT-tillbehör!


    Idag tisdag den 12 december går beställningsportalen för användarnära IT-tillbehör live.
    I denna beställningsportal kommer ni att kunna beställa användarnära tillbehör, t.ex. kablar, USB-minnen, mobilskal etc.

    Läs mer
  • 2017-12-08

    Beställningsportal för IT-tillbehör går live 12 december!


    Tisdag den 12 december går beställningsportalen för användarnära IT-tillbehör live.
    I denna beställningsportal kommer ni att kunna beställa användarnära tillbehör, t.ex. kablar, USB-minnen, mobilskal etc.

    Läs mer
  • 2017-11-03

    Casper Suite ligger nu i molnet!


    Det bakomvarande systemet för Macbooks och iPads gick igenom en flytt från intern till extern uppsättning. Lite tekniska utmaningar uppstod under veckans gång men de har vi löst efter hand som det dykt upp.
    Läs mer
  • 2017-10-16

    Casper Suite flyttar till molnet!


    Under vecka 44 kommer IT-Teamet att göra förändringar i nuvarande Casper-miljön (nya namnet blir Jamf PRO ). Hela systemet kommer att flyttas till leverantörens hostingtjänst. Denna flytt kommer att ske då verksamheten påverkas som minst, dvs under kvällstid och under novemberlovet. 
    Läs mer
  • 2017-10-05

    Fritt fram att uppdatera till Apples iOS 11!


    Vi meddelar nu att vi har gjort det möjligt för att uppdatera era iPads till den nya programvaran iOS 11. Det har tidigare inte varit möjligt då bakomvarande system inte haft stöd för detta.Angående Macbooks så har vi ännu inte stöd för uppdatera till senaste OSX, High Sierra, så det är tyvärr ännu inte möjligt.
    Läs mer
  • 2017-09-08

    Information angående beställning på order.itteamet.se


    För tillfället håller Tele2 på att ta fram en beställningsportal som ska täcka in den IT-materialförsörjning som efterfrågas av verksamheterna och som då innehållsmässigt motsvarar den beställningsportal som IT-teamet hanterar idag.
    Läs mer
  • 2017-07-25

    Utskriftproblem via Internet Explorer


    Microsoft har släppt en säkerhetspatch i juni månad som ställer till det för utskrifter från Internet Explorer. https://support.microsoft.com/en-us/help/4032782/a-blank-page-or-404-error-prints-when-you-try-to-print-a-frame-in-ie
    länk till annan webbplats
    Microsoft jobbar på en lösning som ni kan läsa på länken och uppdaterar sidan när det skapats en fix.

    Exempel på när detta inte fungerar är utskrift från Självservice.

    Läs mer
  • 2017-07-04

    Roaming inom EU – detta gäller för våra avtal


    I mitten av juni infördes nya regler för roamingavgifter inom EU som innebär att du som EU-medborgare ska kunna surfa till samma pris som hemma när du reser tillfälligt inom EU/EES.Det gäller tyvärr inte för våra avtal eftersom kommunens operatör Telenor har valt att endast erbjuda det till de kunder som omförhandlar sina mobilabonnemang till en högre kostnad, något som inte är aktuellt i nuläget.Är du i behov av att använda datatrafik utomlands går det att köpa Telenors tilläggstjänst Dagspass till en kostnad av 79 kr/dag.
    Läs mer
  • 2017-06-30

    Ny våg av skräp-mail i våra kommuner


    Nyligen har det skickats en större mängd skärp-mail till våra kommuner som presenteras på bilden nedan. Detta är skräpmail och ska raderas med en gång.
    Klicka inte på några länkar eller bifogade filer för att undvika virus och annan skada som det kan orsaka. Vi ber er också att vara uppmärksamma och inte lämna ut några inloggningsuppgifter.
    Nedan har vi ett exempel på hur mailen kan se ut, i detta fall vill mailet att du ska klicka på länken för att sedan uppge dina inloggningsuppgifter så att de kapas.

    Läs mer
  • 2017-06-12

    Tips och saker att tänka på innan semestern..


    Vi kör på samma nyhet som förra sommaren där vi har samlat några av de vanligaste tipsen och sakerna att tänka på innan man går på semester. Detta är en form av punkter som man kan checka av och ha i åtanke innan man går på ledighet för att ha det så smidigt som möjligt både under och efter semesterperioden.   
    Läs mer
  • 2017-06-01

    BankID varnar för falska SMS


    Varken BankID eller banker ber dig att lämna ut personliga uppgifter eller BankID koder via SMS. Om du fått SMS där du ombeds att lämna sådana uppgifter, vidarebefordra det till BankID på abuse@bankid.com så kommer vi att försöka stänga ner avsändaradressen. Kasta därefter SMS utan att svara på det eller klicka på några länkar i det!
    • BankID eller banker tar aldrig kontakt via SMS, e-post eller telefon för att be dig lämna ut personliga uppgifter som till exempel BankID koder eller lösenord.
    • Klicka aldrig på länkar i SMS där avsändaren påstår sig vara från BankID eller bank.
    • Kasta alltid SMS eller mejlet efter det att du vidarebefordrat det till oss. Klicka inte vidare dig i länker från SMS eller mejl.
    Om du trots allt följt en länk från ett SMS eller mejl och sedan även fyllt i information ska du omgående kontakta din bank för att få hjälp med att byta lösenord och kort om sådan information har efterfrågats.
    Läs mer
  • 2017-06-01

    Lite information inför den stundande sommarsemesterperioden..


    Vi på IT-teamet tänkte ge en liten info kring bemanningen hos oss under semesterperioden och där närmst under veckorna 28 t o m 33 som är den period vi har den stora koncentrationen av semesteruttag. Vi kommer att vara bemannade i Service Desk även under denna period, vilket innebär att ni under hela semesterperioden kan nå någon på IT-teamet för att anmäla era ärenden.Precis som för alla andra verksamheter i våra kommuner kommer vår manskapp att vara lägre och lösningsgraden något mindre, men den bemanning som jobbar under semesterperioden har tillgång till något vi kan kalla ”bakjour” så problem av större art ska också kunna lösas.Trevlig semester till er alla önskar
    Anders Hallström med sitt IT-team gäng.

    Läs mer
  • 2017-05-17

    Ransomware-skydd för Macbooks


    I denna artikel så tipsar vi om ett skydd som man kan installera på sin Macbook dator för att försvåra möjligheten för virus att kryptera filerna på Macbook.
    Gratisverktyget heter Ransomwhere? och finns att ladda ner från tillverkarens hemsida: https://objective-see.com/products/ransomwhere.htmllänk till annan webbplats  fungerar som på så sätt att den kontrollerar filerna så att ingen suspekt aktivitet sker med filerna. Programmet kan inte läsa innehållet i filerna men kan se till att filerna inte blir krypterade.

    Läs mer
  • 2017-05-15

    Utskriftsproblem | Installera ny drivrutin-dialogruta


    Nedan lösning är nödvändig att göra på sin dator om man får upp en dialogruta som säger att den vill "installera/uppdatera till en ny drivrutin".


    > Om ni har dialogrutan öppen att "Installera ny drivrutin", klicka avbryt på denna.
    > Öppna start menyn nere till vänster, och välj till höger "Enheter och skrivare"
    > Välj skrivaren som har problemet (skrivaren börjar på "P"-löpnummer)
    > Högerklicka och välj "Ta bort enhet"
    > Installera sedan skrivaren igen enligt följande guide:
    http://itteamet.se/download/18.41a9ca0a139de14c1dd800016090/1360006523115/Skrivare_installera_v1.1.1.pdflänk till annan webbplats

    Läs mer
  • 2017-05-15

    Pågående ransomware-kampanj (Virus/WannaCry/Wry/ WannaCrypt0r)


    Vad har hänt?Tidig fredagskväll den 12 maj började viruset Wannacry spridas över världen. De första rapporterna kom från Storbritannien där många sjukhus och kliniker drabbades. Hittills har Wannacry infekterat omkring 200 000 datorer i 150 länder.
    Vad är Wannacry?Viruset är en mask som utnyttjar ett känt säkerhetshål i Windowslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Hålet kallas Eternal Blue och verktyg för att utnyttja buggen släpptes i mars av hackargruppen Shadow Brokers, som hävdar att de stulit koden från amerikanska säkerhetsmyndigheten NSA. 
    Wannacry infekterar drabbade datorer med ett gisslanprogram, ransomware, som låser filerna på datorn och kräver en betalning på 300 dollar i bitcoin. 

    Läs mer
  • 2017-04-24

    Status angående beställningar av iPads


    Apple har nyligen uppdaterat iPad-utbudet och fram tills vi fått de nya produkterna med våra kundpriser så finns det endast publicerade iPads att beställa.Produkter som går att beställa för närvarande hittar ni i Beställningsportalen http://order.itteamet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
    Vi kommer att publicera de nya paketen med rätta priser så fort vi får denna informationen från vår leverantör.
    Beställningar som redan är lagda till vår leverantör ligger på vänt och kommer att prioriteras då.

    Läs mer
  • 2017-04-21

    Saknade hemkataloger åtgärdas


    IT-teamet har nu skapat hemkataloger till alla administrativa användare som vi har en e-postadress till. Nu kommer vi att försöka åtgärda resterande användares hemkataloger inom de närmsta dagarna. Detta kan ge som effekt att vissa användare upplever det som att de saknar filer. Kontakta i så fall Servicedesk. Har du inte fått hemkatalog (P:) inom en vecka uppmanas du också att kontakta Servicedesk.Vänliga hälsningar

    Läs mer
  • 2017-04-19

    Användare kan sakna hemkatalog


    IT-teamet har fått i uppdrag av kommunen att kontrollera så att alla administrativa användare har en s.k. hemkatalog (P:) tillgänglig när man loggar in på en PC-dator.

    Av lite olika anledningar så kan användare sakna detta, och vi kommer att som första åtgärd kontakta de användare som har e-postadress. Detta sker inom kort.
    Övriga användare återkommer vi till senare via detta forum.

    Läs mer
  • 2017-03-21

    Tips att tänka på vid lösenord..


    Vi har listat lite tips och saker att tänka på vid sitt lösenordsbyte för att den ska bli så smärtfri som möjligt!- Tänk på att inte använda svenska tecken såsom: å, ä, ö. Dessa tecken kan inte uppfattas av vissa enheter och kommer då inte att fungera.

    - Byter ni lösenordet i datorn/på användarkontot så behöver ni byta det i er telefon/surfplatta också.
    Det finns tyvärr ingen möjlighet att uppdatera detta automatiskt. Guider finns under Manualer & Självserviceöppnas i nytt fönster om ni behöver hjälp.

    - Tänk på att inte återanvända gamla lösenord eller använda samma lösenord på flera olika ställen.  Det är inte möjligt i vår IT-miljö att använda tidigare använda lösenord och det är heller inte säkert då detta kan vara enkelt att gissa för bedragarna eller andra som inte vill dig väl.

    Läs mer
  • 2017-03-15

    Lösning på utskriftsproblem - "Installera ny drivrutin"


    Man behöver göra följande för att bli av med skrivarproblematiken:

    > Öppna start menyn nere till vänster, och välj till höger "Enheter och skrivare"
    > Välj skrivaren som har problemet (skrivaren börjar på "P"-löpnummer)
    > Högerklicka och välj "Ta bort enhet"
    > Installera sedan skrivaren igen enligt följande guide:
    http://itteamet.se/download/18.41a9ca0a139de14c1dd800016090/1360006523115/Skrivare_installera_v1.1.1.pdflänk till annan webbplats
     
    Felet har lokaliserat i att en nyare version av drivrutin "slår ut" de andra lite äldre drivrutinerna. När man valt att installera en nyare drivrutin så har detta bara löst problemet temporärt och felet har återkommit igen.

    Läs mer
  • 2017-02-24

    Viktigt att ha i åtanke när man utsetts för skräppost och virusmail


    PC för alla har publicerat en artikel med tips att följa och tänka på vid dessa tillfällen. Vi har tagit några och lagt in nedan, men fler finns att hämta på deras hemsida som ni hittar här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.675942/mejl-sms-bluffarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
    Läs mer
  • 2017-01-24

    Varning för bluffmejl och sms från Telia


    Den vanligaste typen av bluffmejl handlar om en påstådd dubbelbetalning av en faktura, där du som kund uppmanas att fylla i dina kontouppgifter i en länk. Det kan även handla om falska kundundersökningar där du lockas med vinstchans för att svara på enkäter eller tävlingar i olika appar där du påstås delta i olika utlottningar för mobiltelefoner och surfplattor. Påstådda avsändare kan vara Telia, TeliaSonera eller Telia Company. Vi uppmanar dig att genast radera ett bluffmejl utan att klicka på några länkar. Lämna heller inte ifrån dig några person- och/eller kontouppgifter. Detta är försök till ”nätfiske” eller phishing som det också kallas.
    Läs mer
  • 2017-01-19

    Att tänka på när man sparar filer i sin hemkatalog...


    Gäller för Windowsdatorer
    Läs mer
  • 2017-01-19

    Varning för engelska bluffsamtal


    För tillfället ringer en engelskspråkig person upp telefonnummer till tjänstemän inom kommuner. Personen säger sig representera Microsoft och påstår att man upptäckt något fel på våra datorer.

    Detta är bluffsamtal och försök till någon form av bedrägeri. Lägg på luren om detta händer dig!

    Läs mer
  • 2017-01-05

    Ny våg av skräp-mail i kommuner


    Nyligen har det mottagits en del skärp-mail i våra kommuner där det ser ut som att man skickat mailet till sig själv. Detta är skräpmail och ska kastas i papperskorgen direkt. Klicka inte på några länkar eller bifogade filer för att undvika virus mm. Nedan har vi ett exempel på hur mailen kan se ut (avsändare och mottagare är borttaget):
    Läs mer
  • 2016-12-27

    Viktig driftinformation angående internetåtkomst och lagringsutrymme!


    Måndagen den 2/1 och tisdagen den 3/1 med start kl 17:00 – 08:30 kommer filservern vara oåtkomlig på grund av uppdatering. Uppdateringen är nödvändig för att skapa mer plats åt er och för att förhindra att utrymmet skall ta slut.
    Man kommer också att inte har någon internetåtkomst fram till 08:30 båda dagarna under arbetets gång.
    Internetåtkomst:
    Samtidigt som arbetet med lagringen så nätverketatt påverka windows-datorer i Burlöv och i Staffanstorp. Detta kan fungera för vissa medans det inte fungerar alls för andra. Efter kl 08:30 dessa dagar ska dock allting fungera igen som vanligt.

    Lagringsutrymme:
    Detta innebär att personliga hemkataloger (P:) , ADM Gemensam (U:) och ADM Programvara (S:) blir oåtkomlig efter 17:00 dessa båda datumen .
    Det omfattar era filer som ni sparar i era hemkataloger P: och gemensamma filytan U: och kommer då inte vara åtkomliga under denna period. Det omfattar också verksamhetssystem/program som man kör från nätverksenheten ADM Programvara S:.Arbetet planeras att pågå:
    2/1 kl 17:00 – 3/1 kl. 08:30
    3/1 kl 17:00 – 4/1 kl 08:30
    Vi ber er att inte försöka arbeta med några filer under dessa tider för att ni inte ska förlora någon information.
    Efter kl 08:30 dessa dagar är filerna samt nätverket vara åtkomligt igen och ni kan fortsätta arbeta som vanligt.
    Läs mer
  • 2016-12-23

    Tips och saker att tänka på innan julledigheten



    Vi har återigen samlat de vanligaste tipsen och sakerna att tänka på innan man går på semester. Detta är en form av punkter som man kan checka av och ha i åtanke innan man går på ledighet för att ha det så smidigt som möjligt både under och efter semesterperioden.Stäng av era enheter

    • Tänk på att stänga av era telefoner, datorer eller surfplattor innan ni går på semester. Detta sparar både batteriet och ni kommer igång snabbare när ni är tillbaka från semestern igen!
    E-post:

    Lösenord:
    • Om du vill ha möjlighet att få nytt lösenord via sms, behöver du ange ett mobilnummer på telefonwebben. Följ instruktionerna på länken för att registrera ditt mobilnummer för att få åtkomst till tjänsten: Telefoninsamling
      länk till annan webbplats
      Därefter har du möjlighet att återställa ditt lösenord med hjälp av en kollega via Telefonwebbenlänk till annan webbplats!
    • Närmsta chef har också möjlighet att återställa ditt lösenord via kontohanteringenlänk till annan webbplats (OBS: intern sida!).
    Fakturor:
    • Kontrollera fakturor innan semestern. Behöver någonting sak attesteras innan? Sätt hänvisning i ert fakturasystem till annan ansvarig så att ingenting missas!
    Telefoni
    • Hänvisa din telefon att du är på semester!
      I din Outlookkalender kan du lägga in en bokning om att du är på semester (se punkten under e-post) som sedan hänvisar din telefonanknytning till att du inte är tillgänglig.
      Du kan också koda telefonen direkt inne i BluStarWeblänk till annan webbplats. Manualer för detta hittar du på denna länk: Manual för att koda telefonenlänk till annan webbplats
    • Ladda telefonen!
      Se till att både ladda och stänga av telefonen innan semestern! Blir telefonen urladdad kan den ställa sig i ett felläge som genererar att den förlorar kontakten med operatören.
    Vår Servicedesk är bemannad och finns tillgänglig för hjälp under alla helgfria dagar precis som vanligt!  God jul och gott nytt år önskar IT-teamet!
    Läs mer
  • 2016-12-08

    Ny variant av PostNord-virus sprids i e-posten.


    Just nu cirkulerar det bluffmejl som ser ut att komma från PostNord AB. Dessa mejl är inte skickade från PostNord. Radera mejlet utan att klicka på någon länk eller göra något annat som du uppmanas till i mejlet. Hör gärna av er till Servicedesk om ni känner er osäkra.Mer infomation hittar ni på PostNords informationssida: 
    http://www.postnord.se/sv/Sidor/viktig-information.aspxlänk till annan webbplats

    Nedan är två skärmbilder från hur mailen kan se ut:

    Läs mer
  • 2016-12-01

    Viktig driftinformation angående e-post och lagringsutrymme!


    Onsdagen den 7/12 och torsdagen den 8/12 med start kl 17:00 – 07:00 kommer filservern vara oåtkomlig på grund av uppdatering. Uppdateringen är nödvändig för att skapa mer plats åt er och för att förhindra att utrymmet skall ta slut.Samtidigt på torsdagen den 8/12 kl 17:00 - 07:00 så kommer e-postservern också att stängas ner för uppdatering. Under hela uppdateringen kommer e-post vara otillgängligt och ni kommer att mötas av felmeddelande att "servern inte är tillgänglig". Denna uppdatering är nödvändig för att hålla systemet säkert och öka stabiliteten i driften.

    Lagringsutrymme:
    Detta innebär att personliga hemkataloger (P:) , ADM Gemensam (U:) och ADM Programvara (S:) blir oåtkomlig efter 17:00 dessa båda datumen .
    Det omfattar era filer som ni sparar i era hemkataloger P: och gemensamma filytan U: och kommer då inte vara åtkomliga under denna period. Det omfattar också verksamhetssystem/program som man kör från nätverksenheten ADM Programvara S:.Arbetet planeras att pågå:
    7/12 kl 17:00 – 07:00
    8/12 kl 17:00 – 07:00
    Vi ber er att inte försöka arbeta med några filer under dessa tider för att ni inte ska förlora någon information.
    Efter kl 07:00 dessa dagar är filerna åtkomliga igen och ni kan fortsätta arbeta som vanligt.
    Läs mer
  • 2016-11-29

    Guide publicerad för epostkonton på Macbook


    Vissa e-postrelaterade problem som plötsligt dyker upp på Macbooks löser man enkelt igenom att ta bort kontot och lägga till det på nytt. På så vis görs en ny och fräsch synkronisering mot Exchangeservern.Guiden hittar du här!PDF (pdf, 282.7 kB)Och ligger också under "Manualer & Självservice" under "Outlook & E-post". 
    Läs mer
  • 2016-11-18

    Information om nya Kontohantering & Specialkontoguiden


    Specialkontoguiden och Kontohanteringssidorna har uppdaterats till nya versioner vilket kräver att man för följande för att sidorna ska fungera felfritt:
    (gäller windowsdatorer med Internet Explorer som webbläsare)

    Ändra inställningar för kompatibilitetsvyn:
    1. Öppna Internet Explorer

    2. Tryck på kugghjulet uppe till höger, strax under X:et för att stänga ner Internet Explorer.

    3. Klicka på "Inställningar för Kompatibilitetsvyn"

    4. Avaktivera "Visa intranätsplatser i Kompatibilitetsvyn". Bilden nedan visar hur det ska se ut när man bockat ur funktionen.

    5. Starta om Internet Explorer. Sen kan du använda http://specialkontoguiden/länk till annan webbplats http://kontohanteringlänk till annan webbplats

    Läs mer
  • 2016-11-09

    Information från IT-teamet:


    Som några av Er sett/märkt så har ni blivit ”drabbade” av att ert namn i en eller annan form ändrats i t ex mail när vi gjorde en uppdatering av vårt system som hämtar in personuppgifter på anställda m.m. till vår databas över anställda i vårt nätverk.
    Tyvärr var vi inte medvetna om vilken omfattning som skulle beröras innan vi startade uppdateringen, då hade vi absolut gjort en informationsdrive kring detta före uppdateringen. Nu försökte vi så fort och så effektivt som möjligt informera berörda genom att maila dessa så att vi tillsammans kunde vidta åtgärder för att så snart som möjligt återställa olägenheten.Att detta problem ”uppstod” beror i grund och botten på att det sedan tidigare finns ett beslut om att personuppgifter på anställda m.m. ska hämtas från skatteverket men att det under hand har ”smugit” sig in namnsättningar som inte följt skatteverkets standard.

    Vi på IT-teamet ber så hemskt mycket om ursäkt för det inträffade och hoppas att vi tillsammans (enligt nedan instruktioner) kan återställa olägenheten så snabbt som möjligt.
    Om du vill ändra uppgifterna ska du först ta kontakt med Skatteverket och göra ändringen där och därefter kontakta Servicedesk och meddela att dina uppgifter ändrats, därefter kommer en ny uppdatering mot Skatteverket ske och dina uppgifter ändras även i våra system. Skatteverket kan exempelvis registrera vilket namn som är tilltalsnamn, huvudregeln är att det är första förnamn om inget annat angivits.
    Hälsningar
    Anders Hallström

    Läs mer
  • 2016-10-31

    Vänd er till IT-teamet vid frågor och beställningar gällande telefoni


    Från och med den 1:a november 2016 tar IT-teamet över hanteringen av ärenden gällande fasta telefoner, mobiltelefoner och växel.Det betyder att ni får hjälp av IT-teamet med bland annat:
    • Beställa mobilabonnemang eller telefonanknytning
    • Uppsägning av mobilabonnemang eller telefonanknytning
    • Förändring av kontaktuppgifter i telefonlistan eller på mobilabonnemang
    • Beställning eller förändring av SIM-kort
    • Beställning av mobila tjänster så som roaming eller utlandssamtal
    IT-teamets beställningsportal (order.itteamet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster) kommer successivt uppdateras så att merparten av tjänsterna kan beställas där.

    Läs mer
  • 2016-10-26

    Statusuppdatering angående Casper/Selfservice/iPads & MacBooks


    iPad:
    Många har problem med att de inte får SelfService. För att vi ska komma runt detta medans vår leverantör löser problemet/buggen kommer vi att skicka ut en identisk ikon/app på skrivbordet som fungerar på väldigt snarlikt sätt men är endast ett webbklipp som går vidare och öppnar Safari.

    Läs mer
  • 2016-10-24

    Information om Apples iOS 10.


    Vi meddelar nu att vi har gjort det möjligt för att uppdatera era iPads till den nya programvaran iOS 10. Det har tidigare inte varit möjligt då bakomvarande system inte haft stöd för detta.Angående Macbooks så har vi ännu inte stöd för uppdatera till senaste OSX, Sierra, så det är tyvärr ännu inte möjligt.
    Läs mer
  • 2016-10-12

    Nyhetstips gällande säkerhet kring webbkameran för Macbooks


    Mac-virus kan övervaka dig via webbkameran! Säkerhetsforskare har upptäckt att det även på Mac går att bygga trojaner som kan spela in dig via webbkameran och mikrofonen utan att du märker något. Hackarna kan bygga sina virus så att de inte börjar spela in förrän lampan redan är tänd, skriver Patrick Wardlelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, tidigare NSA-forskare och idag säkerhetsexpert på Synack, i en rapport.Men det finns redan ett skydd. Patrick Wardle har släppt gratisprogrammet Oversightlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som undersöker vilka program som vill få åtkomst till kameran. Det körs i bakgrunden, så om du är mitt i ett videosamtal i Skype får du en notifikation om ett annat program försöker komma åt kameran eller mikrofonen.
    Läs mer
  • 2016-10-10

    Uppdaterade produkter & priser i Beställningsportalen.


    I takt med att bland annat Apple har ersatt sina produkter så har vi uppdaterat vår beställningsportal med detta. Telefoner, surfplattor och diverse tillbehör är uppdaterade, ersatta och (i vissa fall) nya.

    Har ni frågor eller önskemål om produkter så kontakta oss på order@itteamet.se!

    Läs mer
  • 2016-09-29

    Varning för engelska bluffsamtal


    Just nu ringer en engelskspråkig person upp telefonnummer till tjänstemän inom kommuner. Personen säger sig representera Microsoft och påstår att man upptäckt något fel på våra datorer.

    Detta är bluffsamtal och försök till någon form av bedrägeri. Lägg på luren om detta händer dig!

    Läs mer
  • 2016-09-08

    Viktig information från Telenor angående helgens arbete


    Läs mer
  • 2016-09-05

    Vi vill påminna bluffmail som cirkulerar runt!


    Vardagligen cirkulerar det runt bluffmail i alla möjliga former. I detta fall cirkulerar där ett som ser ut enl nedan:
    Läs mer
  • 2016-06-22

    Tips och saker att tänka på innan semestern..


    Vi har samlat några av de vanligaste tipsen och sakerna att tänka på innan man går på semester. Detta är en form av punkter som man kan checka av och ha i åtanke innan man går på ledighet för att ha det så smidigt som möjligt både under och efter semesterperioden.   
    Läs mer
  • 2016-05-11

    Trasiga adaptersladdar till iPad och Mac - Rutiner för rapportering/inskick/utbyte


    Löpande (enstaka sladdar)
    --------------------------------
    Gör en felanmälan till IT-teamet via detta formulär (inloggning krävs): http://itteamet.se/anvandartjanster/felanmalanforipadsmac/felanmalanladdenhet.4.3baec06214bd175bb7f37c60.htmllänk till annan webbplatsEller (för Kävlinge kommuns utbildningsverksamheter) rapportera enligt nedan i Lin Educations system LINA, www.linadmin.selänk till annan webbplats:
    - År 1: registrera som garantiärende
    - År 2 & 3: registrera som försäkringsärende
    Ange serienr för den iPad eller Mac som adaptern hör till.
     
    Samlat inskick (maj 2016)
    ------------------------------
    (För de skolor/enheter som har större mängd trasiga sladdar uppsamlade)
    Skicka följande information i mail till IT-samordnare i respektive kommun:
    - hur många sladdar som uppskattningsvis ska skickas in
    - skolans/förskolans/enhetens adress
    - 1 kontaktperson med e-postadress
    Leverantören skickar därefter ut en fraktlapp (via mail) till den kontaktperson som angivits.Skicka in sladdar enligt nedan:
    - Lägg alla trasiga sladdar i en låda, tillsammans med en lapp med skolans adress samt namn på kontaktperson
    - Skriv ut fraktlappen, sätt den på lådans utsida och skicka
    - Leverantören returnerar motsv antal nya sladdar ut till skolan/förskolan/enheten.
    Om lådan innehållit sladdar som inte är Apple original eller skadade sladdar som inte går på garanti, kommer leverantören att kontakta er för beslut om ni vill ta kostnad för ny/-a sladd/-ar.

    Läs mer
  • 2016-05-09

    Uppgradering av systemet som hanterar PC-datorerna


    IT-teamet kommer att göra en större uppgradering av systemet som hanterar PC-datorerna under måndag till onsdag, 16-18 maj. För verksamheten så kommer man inte har åtkomst till Programkatalogen (dvs man kommer inte kunna installera program under dessa dagar) och datorer kommer inte att kunna installeras om.
    Målsättningen kommer att vara att få igång systemet så snart som möjligt under dessa dagar, och vi kommer att uppdatera nyheterna efterhand.

    Läs mer
  • 2016-04-25

    Driftinformation: itteamet.se


    Under tisdagen 25/4 kommer vårt redigeringsverktyg att uppgraderas så sidan kan vara oåtkomlig från och till under denna dagen.
    Läs mer
  • 2016-03-29

    Viktig information angående Apples senaste uppgradering iOS 9.3


    Incidenter har rapporterats runtom i världen angående Apples senaste version 9.3 på iPads som gör att äldre varianter av iPads låser sig och gör iPaden oanvändbar.Apple har inte kommenterat saken än men vissa forumsposter har meddelat att en full återställning har löst deras problem (OBS raderar all information på din iPad och detta är ingen garanti att det löser problemet!) För full återställning:
    https://support.apple.com/en-us/HT201263länk till annan webbplats
    Källa:http://appleinsider.com/articles/16/03/22/some-users-difficulty-installing-ios-93-on-older-ipad-modelslänk till annan webbplats
    Läs mer
  • 2016-03-21

    Beställningsportal: Utökning av Appleprodukter!


    I IT-teamets beställningsportallänk till annan webbplats så har vi ökat produktutbudet med Appleprodukter så dessa också finns att beställa!Detta innebär att upphandlade produkter ligger ute som standard men där finns utrymme för ökning om behovet finns. Vi har tagit ut en mängd adaptrar och skal som vi fått mest beställningar av och de ligger ute som standard.I Kävlinge ligger de produkter ute som innefattar hyrtjänsten. Alla "egna delar" som faktureras direkt till era verksamheter ligger självklart ute för beställning redan från start!Med anledning av beställningsportalen så har vi viss information som behöver läsas igenom innan man beställer på eget bevåg, också har inte alla behörighet från starten att lägga beställningar:
    http://itteamet.se/manualersjalvservice/bestallningsportal.4.3f3b819614c7d65a77483b80.htmllänk till annan webbplats

    Läs mer
  • 2016-03-09

    Angående byte av del av laddare till iPads och Mac


    Apple har fått problem med en del utav laddaren som kan orsaka kraftiga stötar mm. Vi har därför tillsammans med en utav våra leverantörer bytt ut alla dessa felaktiga adaptrar.Bytet har skett ganska snabbt pga att vi ville säkerställa att inga elever runt om i våra kommuner ska drabbas utav detta. De elever och personal som hade frånvaro under denna tid vi var på er skola/arbetsplats eller inte hade möjlighet att byta adaptern så finns fortfarande såklart chansen att byta. Vi ber er att skicka in till IT-teamet i ett internkuvert tillsammans med en lapp med namn, klass och skola/arbetsplats. IT-teamet skickar därefter tillbaka en ny del till adaptern.
    OBS: Senast 25/3 behöver vi ha dessa!
    Laddare från hemmet
    Elever och personal får gärna ta med sig flera laddare från sitt egna hem för byte. Skicka in till IT-teamet i ett internkuvert tillsammans med en lapp med namn, klass och skola/arbetsplats. IT-teamet skickar därefter tillbaka en ny del till adaptern. 
    OBS: Senast 25/3 behöver vi ha dessa!

    Läs mer
  • 2016-03-07

    Veckans tips: Har du köpt en ny telefon och vill föra över datat/kontakterna mellan enheterna?


    Mellan iPhone till iPhone:
    Har man en ny telefon och den tidigare enheten också var en iPhone så kan man på dessa enkla steg överföra datat och på så vis få den nya telefonen se ut som den äldre. Denna sida är Apples egna guide för hur man kan göra detta: https://support.apple.com/sv-se/HT201269länk till annan webbplats

    Mellan olika tillverkares telefonmodeller:
    Vår leverantör Telenor har en applikation till telefonen som heter "Mina kontakter". Denna säkerhetskopierar dina kontakter och på din nya enhet så kan du sedan ladda ner kontakterna igen: http://www.telenor.se/privat/kampanj/trygga-hander/mina-kontakter.htmllänk till annan webbplats

    Läs mer
  • 2016-02-29

    Veckans tips: Problem med att ladda ner appar på iPad?


    En version av iOS på iPads gör att man inte kan installera appar ordentligt på sin ipad. Upplevs som om de bara står och laddar. Apple har tyvärr problem med just version 9.2 och problemet löses genom att man uppdaterar till 9.2.1, dvs senaste uppdateringen. Apple själva har en guide för hur man uppdaterar iOS-programvaran här: https://support.apple.com/sv-se/HT204204länk till annan webbplats
    Läs mer
  • 2016-02-11

    Veckans tips: Telefonwebben!


    Hur ni går tillväga för att kunna göra detta så finns en manual här! http://itteamet.se/download/18.3c1e3a3e13cce78e3f41996/1363774222535/Telefoninsamling.pdflänk till annan webbplatsDenna veckas tips handlar om telefonwebben. Telefonwebben är en tjänst för dig som inte kommer ihåg eller vet sitt lösenord och behöver hjälp med att få ett nytt via en kollega som är på arbetet.Innan man besöker telefonwebben (innan man blivit av med sitt lösenord!) så måste man registrera sitt mobilnummer för att kunna få ett återställt lösenord skickat till sig.
    Detta registrerar ni på http://telefonwebben/insamlinglänk till annan webbplats
    Därefter finns alla chanser att be en kollega återställa ert lösenord igenom att be kollegan att besöka denna sida: http://telefonwebben/smslänk till annan webbplats
    Läs mer
  • 2016-02-05

    Information angående nätfiskemail


    Vardagligen florerar det runt nätfiskemail i Internets värld. Just nu sprids det runt i våra kommuner där det påstås att mailboxen är full och kommer att stängas ner om ingen åtgärd görs.Vi vill meddela att IT-teamet aldrig skickar ut sådana e-postmeddelanden. Vi frågar aldrig efter era kontouppgifter! Om ni mottagit ett sådant mail så är det scam-mail och undvik att klicka på några som helst länkar. Ange absolut inte några kontouppgifter på någon av dessa länkar, även om ett mail kan visa sig komma från en kollega. Era kontouppgifter är personliga och ska aldrig delas ut till någon annan.
    Känner ni er osäkra så ber vi er att kontakta vår Servicedesk så kan vi hjälpa er:
    046 73 9797, Kävlinge
    040 625 6599, Burlöv
    046 25 1200, Staffanstorp

    Läs mer
  • 2016-01-29

    Veckans tips!


    Använding av förstoringsglaset i Windows 7:
    Läs mer
  • 2016-01-29

    Lösning till problemet med synkroniseringsproblem (P:)


    Tidigare har vi rapporterat om ett problem som drabbat vissa användare gällande synkronisering av filer på hemkatalogen (P:). IT-teamet påbörjade ett arbete efter en långsiktig lösning och har kommit fram till fungerande lösning.

    Denna lösning kommer att skickas ut så fort som möjligt till alla användare i bakgrunden. De som drabbas av synkroniseringskonflikter kan vända sig till detta dokument för en enkel lösning.

    Läs mer
  • 2015-12-29

    (Löst) Problem med outlook efter uppdatering


    Vår leverantör Microsoft har släppt en uppdatering till Outlook som gör att programmet inte längre fungerar som det ska.
    Uppdateringen heter 'Update for Microsoft Outlook 2010 (KB3114409) 32-Bit Edition' den behöver man avinstallera för att Outlook ska fungera som vanligt igen.
    Kontakta oss så hjälper vi till med avinstallationen om ni inte har möjlighet att göra det själva.
    • Uppdatering 29/12 11:50:
      Vi har skickat upp en uppdatering till alla våra datorer som tar bort den felaktiga uppdateringen som vår leverantör skickat ut.
      Det som ni behöver göra är att stänga ner Outlook och starta sedan Outlook på nytt så ska ni inte längre starta i felsäkert läge.

    Läs mer
  • 2015-12-02

    Veckans tips!


    Genom att trycka på [Windowstangenten] + [P] så får du fram en meny där du ser vilka alternativ du har och kan där välja exakt hur du vill att din dator ska visa innehållet på skärmen. Vissa datorleverantörer har haft egna program för detta tidigare men nu kommer denna funktionalitet som en del av Windows 7.
    Läs mer
  • 2015-11-27

    Uppdatering av växel- och hänvisningssystemet


    Måndagen den 23 november infördes en ny förbättrad telefonlista och förändringar i hur man hänvisar sin telefon.MEX-uppgraderingen har nu genomförts i Kävlinge och fasta anknytningar kopplas framöver digitalt till mobiltelefoner. Det innebär att det framöver går att ringa anknytningar via mobiltelefonen. Den nya telefonlistan är på plats och den automatiserade telefonisten för interna samtal är åter i bruk.Du loggar in på BluStar Web (telefonlistan/hänvisningssystemet) med din anknytning (fyra sista siffrorna i det fasta numret). Lösenordet är samma du tidigare haft, om du inte haft något så lämnar du det blankt. Du kommer då bli ombedd att sätta ett nytt lösen, vilket inte kan vara samma som din anknytning.TelefonlistaPå intranäten och sidan http://telefoni.itteamet.se/BluStarWeb/Startlänk till annan webbplats, här kan du enkelt söka fram nummer inom organisationerna. Telefonlistan fungerar i din mobila enhet, även utanför vårt nätverk, vilket innebär att du alltid kan hitta de nummer du söker på egen hand. Försök att inte belasta kommunernas kundtjänst med interna kopplingssamtal.Du hittar en lathund över telefonlistan härPDF (pdf, 70.6 kB).Plåt-tant/automatiserad telefonist för interna samtal För interna samtal har vi en automatiserad telefonist som hjälper dig att koppla inom organisationen. Du ringer 4040 och följer instruktionerna.HänvisningarDu kan hänvisa din telefon på flera olika sätt, via din kalender i Outlook, ringa en hänvisningskod, eller via telefonlistan, som både ger möjlighet till återkommande aktiviteter såväl som en Quick. Läs mer om hur du gör via lathunden för hänvisningar via lathunden för hänvisningar.PDF (pdf, 59.1 kB)Den tidigare gula-ikonen, CMQ Quick, fungerar dessvärre inte längre.

    Kontrollera dina aktiviteterUnder uppgraderingen har gamla aktiviteter i vissa fall följt med och aktiverats på nytt. Alla användare uppmanas att gå in via telefonlistan och kontrollera vilka aktiviteter som finns på anknytningen. De som är felaktiga/inaktuella ska tas bort. Se även över dina sökord!


    Läs mer
  • 2015-11-26

    Varning för bluffmail


    Vardagligen cirkulerar det runt bluffmail i alla möjliga former. I detta fall cirkulerar där ett som ser ut enl nedan:
    Läs mer
  • 2015-11-24

    Veckans tips: Använd beställningsportalen


    Beställningsportalen är en webbshop för att beställa IT-utrustning såsom datorer, mobiltelefoner, tillbehör med mera.
    Snabbare hantering, bättre överblick på upphandlat utbud och enklare uppföljning.
    http://order.itteamet.se/länk till annan webbplats
    Läs mer:
    Läs mer
  • 2015-11-16

    Veckans tips!


    Ibland kan det vara att man har en del fönsterrutor öppna på skärmen och man växla snabbt till skrivbordet. Knappen på bilden nedan:
    Läs mer
  • 2015-11-09

    Veckans tips!


    Lås datorn
    Du lämnar väl inte datorn olåst när du går ifrån den? Ett tryck på Windows -tangenten och L låser datorn.

    Läs mer
  • 2015-11-05

    Uppdatering av Programkatalogen


    Torsdag och fredag den 12-13 november så kommer IT-teamet att utföra en uppdatering av bakomliggande system till programkatalogen. Hela systemet och servern kommer att beröras vilket kommer att påverka verksamheten i den mån att inga program kan installeras under dessa två dagar.På måndagen den 16/11 kommer allt vara åter i funktion igen.
    Läs mer
  • 2015-10-28

    Rutiner för inköp av toners och service för era skrivare


    På förekommen anledning så vill vi med detta gå ut med information om hur man ska gå tillväga för inköp av toners till skrivare. I kommunen har man köpt in billigare och falska varianter av toners till sina skrivare vilket i sin tur har medfört olika former av skador och maskinfel på skrivarna. Köp alltid Toshibas/OKI originaltoners för att undvika problemen som förekommer tillsammans med de falska.Vid både inköp av toners och servicearbeten på skrivarmaskinerna så ska ett nummer ringas som sitter på maskinen. Skulle ni sakna en av dessa etiketter så är numret så ser den ut såhär:
    Läs mer
  • 2015-09-22

    Publicering av nyheter från IT-teamet


    Vi försöker alltid att publicera alla nyheter och händelser här på vår hemsida och försöker hålla det samlat så att man som anställd bara behöver ha ett ställa att luta sig mot med information från oss.

    Alltid går det tyvärr inte då viss information måste hållas intern. IT-teamets hemsida är en extern sida som man kan komma åt ifrån varsom - till skillnad från era intranät som är interna! Den information vi inte kan publicera på vår hemsida, av olika skäl, publicerar vi istället på era intranät. Så vi vill med detta meddelande skicka en lite uppmaning till alla att hålla koll på sina intranät-sidor så att man inte går miste om viktig information!
    Läs mer
  • 2015-09-17

    Med anledning av Apples nya uppdateringar..


    Vi vill påminna alla verksamheter att inte uppdatera sina Apple-enheter i kommunens nätverk. Det är många sådana enheter som cirkulerar i våra kommuner och när detta görs så blir nätverket belastat enormt ju fler och fler som gör det, vilket resulterar i nedsatt kapacitet för resterande av kommunen.
    Vi önskar också att ni sprider detta inom era verksamheter så att alla kan få del av informationen och så arbetsdagen kan fortlöpa utan större bekymmer.

    Läs mer
  • 2015-08-19

    Ny version av webbläsaren Internet Explorer och förbättrad uppdateringshantering


    Kommunerna har hittills använt sig av Internet Explorer 9 som standard-webbläsare. Denna kommer vi nu att byta ut mot Internet Explorer 11.

    Uppgraderingen kommer att ske helt automatiskt så du behöver inte göra någon aktiv åtgärd, och dina sparade ”favoriter” ligger kvar (om någon av er undrar varför vi använder Internet Explorer och inte någon annan webbläsare som standard så är det för att vi har viktiga system som bara fungerar mot Internet Explorer). Om ni får problem med någon webbsida och tror att detta beror på uppgraderingen så hör av er till Service Desk på 046-73 97 97 eller lägg ett supportärende till oss.
    Vi förbättrar även uppdateringshanteringen mot våra PC. För att rätta till felaktigheter i Windows och Office samt täppa till säkerhetshål så måste vi hela tiden skicka ut uppdateringar till era datorer. Detta kan kräva omstart av datorn och ibland har det drabbat användare som t.ex. stått mitt i en presentation och tvingats starta om. Vi byter nu ut systemet som hanterar uppgraderingarna så att vi kan få bättre kontroll på när uppgraderingarna installeras och ni slipper påtvingade omstarter. Vi kommer även att mer frekvent uppdatera s.k. insticksprogram som Adobe Flash och Shockwave då dessa är kända för att ha säkerhetshål.
    Läs mer
  • 2015-07-03

    Ny webbmail på ingång!


    Vi vill presentera en ny visuell webbmailsapplikation som kommer att uppdateras vecka 28. På bilden nedan ser ni den nya inloggningsrutan som ni kommer att möta när ni går till webbmailen https://epost.skakom.selänk till annan webbplats.

    Detta är en ny webbmail som är uppdaterad och förbättrad men är fortfarande din epost i grund. Den har fått ett nytt visuellt utseende. Ni behöver alltså inte oroa er när vi möter ett ny ruta istället för den gamla gula fonten.

    Läs mer
  • 2015-06-26

    IT-teamet meddelar driftinformation gällande e-postproblemen


    Vi har problem med två databaser på vår epostserver. Detta medför att epost ej kan levereras ut till er eller den ni vill skicka till utan stannar på vägen i vår brandvägg. All e-post lagras där och skickas vidare så fort epostservern är uppe igen.
    Vi har tagit in hjälp utav konsulter som arbetar med problemet och hoppas att detta är löst inom kort.
    Vi vill påminna er om vår driftinfosidalänk till annan webbplats där vi publicerar driftstörningar att hålla ögonen öppna på den när ni misstänker att vi har driftstörningar.
    Läs mer
  • 2015-06-22

    Utökning av produkter i Beställningsportalen!


    OBS! Endast för Staffanstorp och Burlöv.
    http://order.itteamet.se/länk till annan webbplats
    Vi har nu arbetat vidare i det tysta med att få till PC-produkter i Beställningsportalen. Nu kan det alltså beställas datorerna av vårt standardsortiment. Så börja få in vanan redan nu att alltid gå därigenom.
    Till en början gäller detta bara Staffanstorp och Burlöv då vi jobbar vidare med Kävlinges hyrkoncept.
    Samma villkor som tidigare gäller och det är extra viktigt att kontrollera dessa. I vårt första utkast när vi publicerade Beställningsportalen så hittar ni all information.
    Läs mer
  • 2015-06-22

    IT-teamet påbörjar utbyte av servermiljö och av den anledningen en förvarning om att det kan bli några kortare driftavbrott på servers/system.


    IT-teamet har påbörjat ett utbyte av de tre samarbetskommunernas servermiljö och detta eftersom dem har ”fallit för ålderssträcket”.I kort kan man säga att den nya serverparken sätts upp parallellt med den gamla och succesivt flyttas befintliga servers/system från den gamla till den nya miljön. Detta kommer att ske utanför kontorstid för att i så liten utsträckning som möjligt störa den dagliga verksamheten.Uppstarten för överflytten av servers/system kommer att påbörjas redan på onsdagkväll då vi kommer att utnyttja vårt inplanerade servicefönster till detta. Onsdagens aktiviteter startar kl: 18.00. Nästa tillfälle vi kommer att överflytta servers/system är på lördag den 27/6. Vi avser att nyttja hela lördagen för detta. Vi vill be er att under dessa reserverade tider, undvika att arbeta mot servers och olika system som ni använder i er yrkesutövning.Skulle det vara så att det ABSOLUT INTE passar att vi överflyttar något system under dessa reserverade tiderna ber vi er kontakta Malin Lindahl för att diskutera en passande tid.Stort tack i förskott för ert överseende gällande ”omaket” överflytten kan ge er.
    IT-teamet

    Läs mer
  • 2015-06-09

    Ett enkelt sätt att få ett nytt lösenord


    Det har funnits sedan starten men används i liten utsträckning vid återställning av lösenord är SMS-webben. Här kan man med hjälp av en kollega återställa sitt lösenord och få ett nytt skickat till sitt registrerade mobilnummer. Det man gör är att man skriver in sitt mobilnummer så att det blir kopplat till sin nuvarande användarinloggning och vid behov av återställning så skickas ett sms med det nya lösenordet till sin mobiltelefon. Eftersom man själv har blivit av med lösenordet så tar man hjälp av någon annan, en kollega till exempel (chefer kan alltid återställa lösenord). Via kollegans datorsession så loggar du in på sidan och personen i fråga får därefter uppge sitt användarid. Detta är extra finess speciellt nu vid sommartider då exempelvis chefen är på semester.
    För insamling och mer info:
    Telefoninsamling
    Om du vill ha möjlighet att få nytt lösenord via sms, behöver du ange ett mobilnummer på telefonwebben. Har du angivet ett mobilnummer, så kan vem som helst som har ett administrativt konto hjälpa dig få ett nytt lösenord.
    Gå in på nedanstående sida omgående och ange ditt mobilnummer.
    http://telefonwebben/Insamlinglänk till annan webbplats
     
    SMS-lösenord
    På sms-lösenordssidan kan du hjälpa en kollega att få ett nytt lösenord.
    Lösenordet skickas då till det mobilnumret som kollegan tidigare registrerat.
    http://telefonwebben/smslänk till annan webbplats
    Manual: Telefoninsamling och SMS-lösenordlänk till annan webbplats
    Läs mer
  • 2015-06-08

    Lite information inför den stundande sommarsemesterperioden.


    Vi på IT-teamet tänkte ge en liten info kring bemanningen hos oss under semesterperioden och där närmst under veckorna 28 t o m 33 som är den period vi har den stora koncentrationen av semesteruttag. Vi kommer att vara bemannade i Service Desk även under denna period, vilket innebär att ni under hela semesterperioden kan nå någon på IT-teamet för att anmäla era ärenden.Precis som för alla andra verksamheter i våra kommuner kommer vår manskapp att vara lägre och lösningsgraden något mindre men den bemanning som jobbar under semesterperioden har tillgång till något vi kan kalla ”bakjour” så problem av större art ska också kunna lösas.Trevlig semester till er alla önskar
    Anders Hallström med sitt IT-team gäng.

    Läs mer
  • 2015-05-28

    Viktig information om sparade filer på PC's.


    IT-teamet vill på förekommen anledning poängtera hur viktigt det är att ni som är brukare av PC’s i vår IT-miljö, sparar era filer under ”Dokument” eller på P: katalogen som ligger under ’Dator’. Detta är samma ställe men två olika vägar att nå den på.

    Sparar man sina filer på detta ställe så tas säkerhetskopiering (backup) på filerna och det ligger också säkrade mot ifall att någonting skulle hända er dator. Det finns exempel på virus som krypterat filerna som ligger på skrivbordet/C: disken, där det då inte tas någon backup, och blir oåtkomliga. Andra exempel är vid utbyten eller ominstallationer av datorer som gör att filerna försvinner. Detta kan undvikas om ni för till vana att alltid spara på detta ställe! Se bild till höger.
    Känner ni fortfarande att det är nödvändigt att ha filer på skrivbordet så måste ni göra detta i form av genvägar. Spara filen under ”Dokument” och högerklicka på den, välj ’Skicka till’ -> Skrivbord (genväg). Genvägen läggs då på skrivbordet och orginalet ligger säkrat på rätt ställe, syncat mot servern.
    Läs mer
  • 2015-05-26

    Resultat enkätundersökning IT-sammanslagningen


    På länken nedan så kan ni se resultatet av den utvärderingsenkät rörande IT-sammanslagningen, som några av er medarbetare fick möjlighet att svara på för några månader sedan.För att komma till dokumentet, klicka härPDF (pdf, 127.6 kB).
    Läs mer
  • 2015-05-19

    Varning för falska brev från CDON


    Några verksamheter har fått ett mail med en falsk orderbekräftelse och faktura från CDON och Aftonbladet skriver idag om att mängder av anmälningar om detta strömmar in till polisen nu. Vi ber er därför vara extra uppmärksamma på sådan mail och att inte öppna bilagan. I mejlet finns en faktura bifogad i komprimerad form. Enligt polisen är det troligt att den innehåller någon form av skadlig kod som syftar till att komma åt mottagarens bankkonto.Öppna aldrig några av dessa mail!
    Läs mer
  • 2015-05-17

    IT-teamet lanserar beställningsportal!


    IT-teamets beställningsportal är en enkel webbshop som är det nya sättet att beställa IT-utrustning såsom datorer, mobiltelefoner, datortillbehör med mera.
    Vi snabbar upp hanteringen och ni får lättare en överblick på det upphandlade utbud som finns tillgänglig, men också enklare att följa lagda beställningar.
    http://order.itteamet.se/länk till annan webbplats

    Sidan ligger internt, vilket då innebär att ni inte kommer åt den från en extern dator utanför kommunen.
    I beställningsportalen finns till att börja med enbart ”tillbehör och mobiler” vilket innebär att det endast går att beställa datortillbehör och mobiler. Uppstår inget oförutsett kommer vi inom kort fylla på med ytterligare kategorier och produkter.Behöver ni beställa något som saknas i beställningsportalen så beställer ni det fortsatt som innan genom att lägga ett beställningsärende till ServiceDesk, http://support.itteamet.se/länk till annan webbplats
    Läs mer
  • 2015-05-04

    Information om Servicefönster


    Artiklar om Servicefönster publiceras numera under "Planerade driftstörningar" till höger på startsidan då det är precis som det låter, en planerad driftstörning.
    Läs mer
  • 2015-04-15

    Servicefönster av IT-Teamet 15/4


    Onsdag 15/4-15 vill vi meddela extra noga om vårt Servicefönster. Efter 18:00 på onsdag så kommer vi att göra förändringar och uppdateringar i nätverksförbindelsen mellan Staffanstorps och Kävlinge kommun. Detta innebär stora driftstörningar för de som nyttjar nätverket efter denna tid. Vi vill uppmärksamma detta speciellt för verksamheter som är aktiva även efter kl 18:00.
    Var tredje och fjärde onsdag i månaden så kör IT-Teamet sitt servicefönster. Detta används för att till exempel uppdatera kritiska system som inte får/kan ligga nere under arbetstid. Servicefönstret börjar dessa onsdagar kl 18:00. Vi vill med detta upplysa att efter normal arbetstid så kan ni bli påverkade av driftstörningar i ert arbete.
    Läs mer
  • 2015-04-09

    Viktigt med rätt referensnummer/kostnadställe vid beställningar till IT-teamet.


    Vi vill påminna om att uppge rätt referensnummer och kostnadställe för fakturan vid beställningar då vi inte kan gå vidare utan det. Beställningen kommer alltså inte bli genomförbar förrän vi fått den uppgiften och leveranstiden kommer därför att ta betydligt längre tid. Detta undviker också kompletterande frågor från oss som vi förstår kan vara lite krävande ibland.
    När ni lägger beställningen i ärendet så finns där ett fält där ni ska skriva in denna information, det namnges som "Kostnadsställe/Bolag".

    Läs mer
  • 2015-04-02

    IT varnar för vanligt förekommande virus!


    Vi vill uppmana er användare att fortsätta vara uppmärksamma på misstänkta mail och absolut inte öppna bifogade filer i dessa mail då det kan vara virussmittade. Ett numera vanligt förekommande virus har drabbat några av våra användare i den formen av att viruset krypterar filerna och begär en lösensumma för att få filerna återställda. Detta attackerar inte bara eran PC utan också den gemensamma fil- och programytan.


    Har ni blivit drabbade så ska genast kontakta Servicedesk i vanlig form så vi snabbt kan få filerna återställda, dvs ni ska aldrig betala någonting!
    Vi har givetvis skydd i era datorer men de skydden blir verkningslösa ifall man själv väljer att öppna viruset vilket då gör att det blir s.k. aktiverat.

    Utöver dessa nyheter så önskar IT-teamet en glad och trevlig påsk!

    Läs mer
  • 2015-03-23

    Servicefönster av IT-Teamet 25/3


    En vänlig påminnelse om att denna onsdag är det dags för servicefönster av verksamhetssystem!Var tredje och fjärde onsdag i månaden så kör IT-Teamet sitt servicefönster. Detta används för att till exempel uppdatera kritiska system som inte får/kan ligga nere under arbetstid. Servicefönstret börjar dessa onsdagar kl 18:00. Vi vill med detta upplysa att efter normal arbetstid så kan ni bli påverkade av driftstörningar i ert arbete
    Läs mer
  • 2015-03-13

    Servicefönster för IT-Teamet 18/3


    Onsdag 18/3-15 vill vi meddela extra noga om vårt Servicefönster. Efter 18:00 på onsdag så kommer vi att göra förändringar och uppdateringar i nätverket i Burlövs kommun. Detta innebär stora driftstörningar för de som nyttjar nätverket efter denna tid. Vi vill uppmärksamma detta speciellt för verksamheter som är aktiva även efter kl 18:00. Var tredje och fjärde onsdag i månaden så kör IT-Teamet sitt servicefönster. Detta används för att till exempel uppdatera kritiska system som inte får/kan ligga nere under arbetstid. Servicefönstret börjar dessa onsdagar kl 18:00. Vi vill med detta upplysa att efter normal arbetstid så kan ni bli påverkade av driftstörningar i ert arbete .
    Läs mer
  • 2015-03-09

    IT-teamet bär numera legitimation.


    För att ytterligare stärka upp säkerheten för verksamheterna, i kommunikation med oss på IT-teamet, bär vi numera legitimation så att ni ser att det verkligen är en IT-teamsmedarbetare ni talar med när vi är ute hos er i verksamheterna för att hantera IT supporten.

    Det känns viktigt att vi kan legitimera oss på kommunhusen och deras övriga lokaliteter men framför allt känns det viktigt att vi kan legitimera oss när vi rör oss i skolmiljö och liknande.
    Det går alltså bra att begära att en person legitimera sig, som påstår sig tillhöra IT-teamet.
    Läs mer
  • 2015-03-04

    IT-teamet kör nu utrullning av Casper på iPads!


    För Burlövs kommun så sker i detta nu en utrullning av Casper-klienten på iPads på skolorna. Utrullningen sker i syfte av att vi skall kunna ge support åt användare av iPads i vår it-miljö. Det är därför viktigt att man har Casperklienten installerat på sin iPad!
    Vi hjälper skolorna med detta i form av att vi anländer till skolan och går igenom varenda padda på skolan för kontroll/installation av klienten.
    iPaden blir därefter tillbakalämnad till eleven och är precis som den var tidigare, bara med en ny liten app som vi har installerat.
    Läs mer
  • 2015-02-25

    Driftstörningen för telefonin är åtgärdad.


    Driftstörningen för telefonin skedde på grund av en avgrävd fiberkabel som sänkte allting för Staffanstorp och Burlöv. Detta har blivit åtgärdat och alla ska ha blivit inmexade igen!
    Läs mer
  • 2015-02-23

    Vi kommer att ha utredning om våra internetförbindelser.


    IT-teamet har fått i uppdrag av IT-beställarna i de tre kommunerna att ta fram ett ”nytt” intranätkoncept. I praktiken är det IT-beställarna som avgör vilken kapacitet vi ska ha i våra intranät så utredningen får visa vad som man kommer fram till gällande kapacitetsbristen i nätverket.Dessvärre tar utredningen och besluten om utökning ett litet tag så vi får hantera kapacitetsbristen på det bästa möjliga sätt.
    Läs mer
  • 2015-02-23

    Servicefönster av IT-Teamet 25/2


    En vänlig påminnelse om att denna onsdag är det dags för servicefönster av verksamhetssystem!Var tredje och fjärde onsdag i månaden så kör IT-Teamet sitt servicefönster. Detta används för att till exempel uppdatera kritiska system som inte får/kan ligga nere under arbetstid. Servicefönstret börjar dessa onsdagar kl 18:00. Vi vill med detta upplysa att efter normal arbetstid så kan ni bli påverkade av driftstörningar i ert arbete
    Läs mer
  • 2015-02-16

    Servicefönster för IT-Teamet 18/2


    Onsdag 18/2-15 vill vi meddela extra noga om vårt Servicefönster. Efter 18:00 på onsdag så kommer vi att göra förändringar och uppdateringar i det trådlösa nätverket i Burlövs kommun. Detta innebär stora driftstörningar för de som nyttjar det trådlösa nätverket efter denna tid. Vi vill uppmärksamma detta speciellt för verksamheter som är aktiva även efter kl 18:00. Var tredje och fjärde onsdag i månaden så kör IT-Teamet sitt servicefönster. Detta används för att till exempel uppdatera kritiska system som inte får/kan ligga nere under arbetstid. Servicefönstret börjar dessa onsdagar kl 18:00. Vi vill med detta upplysa att efter normal arbetstid så kan ni bli påverkade av driftstörningar i ert arbete .
    Läs mer
  • 2015-01-26

    Servicefönster av IT-Teamet 28/1!


    En vänlig påminnelse om att denna onsdag är det dags för Servicefönster av verksamhetssystem!
    Var tredje och fjärde onsdag i månaden så kör IT-Teamet sitt servicefönster. Detta används för att till exempel uppdatera kritiska system som inte får/kan ligga nere under arbetstid. Servicefönstret börjar dessa onsdagar kl 18:00. Vi vill med detta upplysa att efter normal arbetstid så kan ni bli påverkade av driftstörningar i ert arbete
    Läs mer
  • 2014-12-01

    Begränsad storlek på hemkatalogen (P:\)


    Med anledning av att det sedan tidigare har bestämts att man som användare ska ha en begränsning på max 10Gb på ”sin” hemkatalog kommer vi nu att fokusera på detta eftersom vi har en hel del användare som har mer än 10Gb.Varför vi nu fokuserar på att få rätt nivå på er användares datamängd är att det går åt otroligt med disk och då betydligt mer än vad som beräknat till en max nyttjandenivå på 10Gb.Ni som har mer än 10Gb kommer att få ett mail om att rensa bort från hemkatalogen.Vi på IT-teamet kommer att följa upp så att datamängderna minskar på P:\.
    Läs mer
  • 2014-11-21

    Portal för byte av lösenord för Mac och iPad användare.


    Vi lanserar nu portalen för Mac och iPad användare!

    Som användare går man till sidan http://bytlosenordlänk till annan webbplats när ni sitter på jobbet. Fyll i era uppgifter och skriv in det nya lösenordet ni vill ha. Denna ändringen befattar er email/sjalvservice och inloggningen till intranätet mm.
    Observera att detta endast funkar när ni är på arbetet och ansluta mot vårt nät KAV/BUR/STP-NET nätet och inte OPEN-nätet!
    Läs mer
  • 2014-11-10

    IT-teamet börjar SLA diskussioner med verksamheterna.


    I dagarna startat IT-teamet SLA (Service Level Agreements = Tjänstenivåavtal) diskussionerna med verksamheterna i de tre samarbetskommunerna. Nu i starten har vi på IT-teamet ett mål med att innan nyår ha startat upp 10 SLA diskussioner med verksamheterna. De diskussioner vi ska fokusera på innan nyår är framtagna i samarbete med de tre IT-beställarna. Under 2015 kommer vi att fortsätta SLA diskussionerna för att gå igenom alla IT-system, -tjänster och –funktioner med verksamheterna.Att skriva SLA med verksamheterna ger IT-teamet en operationell inriktning som vi då även är överens med verksamheterna om. Detta gör att vi förhoppningsvis har en gemensam bild av och förväntan på leveransen från IT.
    Läs mer
  • 2014-11-10

    IT-teamet kommer att nyttja två servicefönster varje månad.


    Då det uppstod vissa problem med att ha servicefönster för våra funktioner samtidigt, så kommer vi numera att nyttja tredje och fjärde onsdagarna i månaden till servicefönster framöver.
    Läs mer
  • 2014-11-04

    Problem med Apples senaste uppdatering till Macbooks


    Vi har blivit uppmärksammade från flera håll att man plötsligt fått wifi-problem med Apples MAC OSX klienter som uppgraderat till nya Yosemite releasen. För mer info:http://www.idg.se/2.1085/1.591919/wifiproblem-for-manga-yosemite-anvandarelänk till annan webbplatsApple lär arbeta intensivt med en lösning på problemet men tillsvidare bör man undvika att uppdatera till den senaste versionen på er Macbook
    Läs mer
  • 2014-10-23

    Nätfiskemail från "Apple" florerar runt i kommunerna just nu.


    Ett nätfiskemail cirkulerar runt till eran emails just nu och meddelar om ett påstått köp ni ska ha gjort med ert AppleID. Detta är bara bedrägeri och ni ska bara kasta mailet med en gång. Klicka inte på några länkar och lämna absolut inte iväg några uppgifter överhuvudtaget.Eftersom AppleID's är personliga så kan vi tyvärr inte hjälpa er mycker mer än att länka till Apples sida: https://appleid.apple.com/se/länk till annan webbplats
    Endast den sidan är den som ni hanterar ert Apple ID på. Har ni mot förmodan lämnat iväg uppgifter redan så gå genast in på länken och ändra era lösenord/uppgifter så ni inte blir av med erat konto mm.
    Vi ser till att avsändaradressen blir spärrad men mailen har tyvärr redan kommit ut till en större del av er.
    Läs mer
  • 2014-10-23

    Nu kan ni uppdatera era iPhones/iPads igen!


    Apple har nu släppt iOS 8.1 som ska lösa de flesta av problemen som kom med version 8.0.2. Uppdatera gärna era Appleprodukter så fort ni har möjlighet till det.
    Läs mer
  • 2014-10-15

    Servicefönster /  15/10-14


    Denna kvällen är det den tredje onsdagen i månaden och därför också servicefönster för oss. Skulle ni vara påverkade av driftstörningar så vänligen ta en titt på Driftinformationlänk till annan webbplats innan ni lägger ett supportärende då det är denna tid som vi tar ner system för underhåll.
    Läs mer
  • 2014-10-06

    Information om Apples nya uppdatering iOS 8.02


    Vi har fått besked från Apple om att man ska undvika att uppdatera sin iPhone eller iPad till iOS 8.0.2, då den medför allt för stora problem. Främst om man nyttjar Bluetoothen.
    Apple jobbar med att släppa en ny uppdatering med fixar men det finns ingen tidsram för detta, tills dess får man använda sig av sin nurvarande version.
    Har man redan uppdaterat sin iOS-enhet så är man tyvärr tvungen att använda den tills Apple släppt en ny, då det inte går att nedgradera till tidigare iOS.

    Läs mer
  • 2014-09-10

    Felaktig fakturaavgift från Dustin


    Vår leverantör Dustin har gått ut med information om att de har gått ut felaktiga fakturaavgifter. Är du drabbad (efter att gjort beställning via IT-Teamet) så läs igenom på bilden nedan.

    Observera att detta endast gäller användare av beställningar genom IT-Teamet. Detta gäller nödvändigtvis inte för externa konsumenter. Är du osäker så ta vidare kontakt med Dustin för mer info .

    Läs mer
  • 2014-09-03

    Viktig information om Direct Access


    För att vara säker på att er dator har rätt inställningar måste ni dock göra två omstarter (logga in mellan gångerna). Görs inte dessa omstarter kommer ni fortsatt ha problem att nå interna tjänster när ni befinner er utanför kommunens nätverk.De problem med DA som identifierades förra helgen visade sig vara betydligt större än vi först såg. IT-teamet har därför under veckan varit tvungna att göra större förändringar för att tjänsten åter ska fungera.Eftersom stora förändringar har gjorts centralt måste även inställningar förändras lokalt på varje dator. Inställningarna får datorerna automatiskt när dom är anslutna till kommunens nätverk och startas om.Detta betyder att alla datorer MÅSTE anslutas (trådlöst eller trådbundet) till kommunens nätverk för att få uppdateringarna. Två omstarter säkerställer att all information uppdateraras lokalt på varje dator.Med vänliga hälsningar IT-teamet
    Läs mer
  • 2014-08-20

    Servicefönster - 20/8


    Idag är det den tredje onsdagen i månaden vilket innebär då att det är vår tid för servicefönster. De kan hända att användare blir påverkade av vårt arbete och därför sker detta efter vanlig arbetstid.
    Skulle det uppstå problem dagarna efter så gör man som vanligt och felanmäler detta till Servicedesk.

    Läs mer
  • 2014-08-14

    Supporten för Googlekonton - STP & BUR


    Numera har IT-Teamet inte support för Googleärende som gäller för Staffanstorp- och Burlövs kommun då detta gått över med matning från vKlass nu.  Skulle det hända att ni får problem med ert edu-Googlekonto så vänligen kontakta:
    Mattias Thorsen (STP)
    Jonathan Björkman (STP)
    Olle Strömbeck (BUR)
    IT-Teamet tillhandahåller fortfarande supporten för Kävlinges Google precis som tidigare.
    Läs mer
  • 2014-08-11

    Återställning av lösenord via SMS.


    Gäller bland annat för inloggning på dator, självservice och eposten.
    Via denna enkla manualPDF (pdf, 336.6 kB) så har ni har möjlighet att registrera ett valfritt mobilnummer i vårt system så att ni med hjälp av en kollega kan få ett lösenord skickat direkt till er mobil via sms.
    Följ vår guide och registrera ert mobilnummer idag.
    Läs mer
  • 2014-06-24

    Klargörande för felanmälning av iPads


    Då det i dagsläget inte supporteras av IT så har vi lagt upp en ny sidalänk till annan webbplats för att klargöra om hur man går tillväga för att felanmäla sin iPad för att förminska förvirring. Felanmälning av sin iPad kan innebära garantisaker, fysisk- eller mjukvaruskada som man kan få hjälp med av leverantören av våra iPads.
    Ni hittar sidan här.länk till annan webbplats
    Där finns också riktlinjer som måste följas innan man kan skicka in sin platta på reperation. Det är väldigt viktigt att dessa följs innan man skickar iväg den då det är någonting som krävs av både Apple och Lineducation.Detta gäller för alla tre kommunerna.
    Läs mer
  • 2014-06-19

    Sommarsemesterperioden 2014


    Under sommarsemesterperioden (V27 t om V33) kommer vi att ha en minimi bemanning
    på IT–teamet, som gör att vi kommer att ha Service Desk öppen under hela sommaren.
    Service Desk har interna kanaler för att kunna nå specialkompetens eller motsvarande om
    denna inte skulle vara på plats/i tjänst.
    Vi reserverar oss för att det kan uppstå extraordinära situationer som vi inte kan påverka.
    Läs mer
  • 2014-06-18

    Servicefönster: Nerstängning av telefoniserver ikväll


    Under kvällens servicefönster kommer vi att stänga ner en av telefoniservrarna pga underhåll. Detta ska inte påverka er utan det ska fungera precis som vanligt, dock så skulle det vara något så tveka inte på att höra av er till supporten.
    Läs mer
  • 2014-05-26

    Rensning av mail i borttaget-mappen i Outlook


    En funktion som tidigare inte fungerat optimalt är automatisk rensning av mail i borttaget-mappen i Outlook. Funktionen är nu optimerad och funkar igen, vilket innebär att mail som är äldre än 30 dagar och ligger i borttaget-mappen kommer att rensas per automatik.
    Läs mer
  • 2014-05-16

    Begränsning av lagringsutrymmet på er hemmakatalog börjar gälla på måndag.


    För ett tag sen skickade vardera IT-Beställare ut information om begränsning i era hemmakataloger, detta börjar att gälla måndagen den 19/5 .
    Har ni några frågor så tveka inte på att kontakta oss.

    Läs mer
  • 2014-05-02

    Utökad tid innan ett meddelande tas bort från röstbrevlådan.


    Då den nya telefonin har varit igång i Burlöv nu i drygt en månads tid och har vi tagit till oss av era synpunkter på systemet och ökat tiden när ett röstmeddelande tas bort.IT-Teamet har nu ökat tiden för inspelade röstbrevlådemeddelanden från 5 dagar till 30 dagar. Detta innebär att både lästa och olästa meddelanden som sparats i er röstbrevlåda inte kommer att raderas förrän efter 30 dagar, detta sker helt automatiskt utan att ni själva behöver göra något.
    Läs mer
  • 2014-04-17

    Glad Påsk önskar IT-Teamet!


    IT-Teamet önskar en glad påsk till er alla och hoppas ni får en härlig liten ledighet!
    Läs mer
  • 2014-03-27

    Manualer till det gemensamma telefonisystemet i kommunerna


    Ni vet väl att ni hittar manuler till det gemensamma telefonisystemet under rubriken Manualer i menyn ovan eller klicka Häröppnas i nytt fönster!
    Läs mer
  • 2014-03-06

    Driftsättning av IP-telefoni i Burlövs kommun 31 Mars


    Den 31:e mars är det planerad driftsättning av den gemensamma IP-telefoni lösningen för Burlövs Kommun. Kävlinge och Staffanstorps kommun är idag redan anslutna.

    Läs mer
  • 2014-03-06

    Ni känner väl till länken Driftinformation?


    Till höger i menyn hittar ni Driftinformation där vi på IT-Teamet uppdaterar med info så att alla kommunerna ska hitta information direkt ifall där skulle vara något som inte fungerar. Här kan ni snabbt och enkelt hitta info om särskilda händelser, så att verksamheterna vet om att vi känner till ifall där skulle uppstå något problem vid ett särskilt tillfälle.Vi har fortfarande telefonsupporten öppet i alla lägen för alla kommunerna i vilket fall som helst.
    Läs mer
  • 2013-09-19

    Ny IT-driftchef fr o m 21 okt 2013


    Anders Hallström hälsas välkommen till rollen som IT-driftschef för den gemensamma IT-organisationen i Kävlinge, Burlöv och Staffanstorp.
    Anders kommer närmast från Sweco där han arbetar som lT-Enhetschef för lT-Support Services Global. Anders är precis 50 år fyllda och bor med familj sen fyra år tillbaka i Staffanstorp.
    Läs mer
  • 2013-09-13

    support.itteamet.se uppdateras 19/9


    På torsdagen 19/9 kommer supportwebben, där du hanterar dina ärende att uppdateras. Du kommer då inte att hantera ärenden själv utan måste ringa till supporten för att få hjälp.
    Läs mer
  • 2013-09-02

    1-Line stängt länk till annan webbplats


    Telefonsupporten har stängt idag måndagen den 2 september mellan 15-16.
    Läs mer
  • 2013-08-26

    Projektet ”Ny gemensam IT-miljö” formellt avslutat den 31/5.


    Projekt som hade i uppgift att föra våra tre kommuner närmare och skapa förutsättning för framtida gemensam effektiv drift är i mål och syftet är uppfyllt!Tre kommuner med tidigare tre olika IT-miljöer och olika förutsättningar har nu en gemensam IT-plattform som baserar sig på ett Microsoft AD med en gemensam metakatalog. Alla kommunernas nätverk är sammankopplade och bärbara datorer kan på detta sätt sömlöst logga in i de olika kommunerna. Alla elever & lärare har via metakatalogen konto skapade och kan arbeta i GoogleApps. Alla datorer kör en i grunden enhetlig Windows 7 64-bit och Office 2010.Väldigt mycket är genomfört under de 1,5 år som vi aktivt arbetat med projektet. Oförutsedda händelser och problem har uppstått under arbetets gång men projektet har fokuserat på att lösa problemen efterhand och vi har nu en ny stabil IT-miljö att bygga vidare på. Några restpunkter finns kvar, vissa håller vi på att jobba med just nu och vissa är planerade i samråd med verksamheten men kommer ta längre tid att slutföra.Lite statistik:
    • Ny e-postlösning för administrationen och ca 2500 datorer ominstallerade i      Kävlinge (Utfördes under tidsperioden okt 2012-jan 2013)
    • Ny e-postlösning för administrationen och ca 1200 datorer ominstallerade i Staffanstorp (Utfördes under tidsperioden 28 februari till den 27 mars)
    • Ny e-postlösning för administrationen och ca 1300 datorer ominstallerade i Burlöv (Utfördes under tidsperioden 25 april till den 24 maj)
    • Totalt ca 210 applikationer färdiga för distribution. (Utöver applikationer finns det ca 50 länkar distribuerade)
    IT-teamet vill passa på att tacka alla de personer i verksamheten som hjälpt oss!
    Ni vet vilka ni är och utan er hade vi aldrig kunna genomföra detta projekt. Vi har fått hjälp med listor, prioriteringar, programvaror, planritningar, nycklar, larm, m.m. Ni har ställt upp på helger och givit oss feedback på vad som funkat eller varit problem
    Tack!
    Närmast väntar nu välbehövlig semester även för IT-teamet. Vi kommer dock vara bemannade under hela sommaren, så ni når oss som vanligt. I höst kommer vi att fortsätta utveckla vår tekniska plattform och dessutom kommer IT-teamet att arbeta vidare med vår organisation för att på bästa sätt stödja er verksamhet.Med Vänliga Hälsningar
    Magnus Lindén
    ______________________
    IT-driftchef, IT-teamet

    Läs mer
  • 2013-05-17

    Info om 2-line, på platsen support under utrullning i Burlöv


    Gäller: Alla
    Vi kommer att införa ny IT-miljö i Burlövs kommun måndagen den 20/5 till och med onsdagen den 22/5.Detta kräver att många av IT-teamets resurser används vid utrullningen vilket gör att det inte kommer att finnas någon IT-personal på plats i Burlöv, Staffanstorp och Kävlinge. Det kan därför ta längre tid att få hjälp med ärenden som kräver att någon är på plats.Telefonsupporten är bemannad som vanligt, så ärende som går att lösa per telefon eller genom att fjärranslutning kommer att hanteras som vanligt.
    Läs mer
  • 2013-05-10

    Info om 2-line, på platsen support under utrullning i Burlöv


    Gäller: Alla
    Vi kommer att införa ny IT-miljö i Burlövs kommun tisdagen den 14/5 till och med torsdagen den 16/5.Detta kräver att många av IT-teamets resurser används vid utrullningen vilket gör att det inte kommer att finnas någon IT-personal på plats i Burlöv, Staffanstorp och Kävlinge. Det kan därför ta längre tid att få hjälp med ärenden som kräver att någon är på plats.Telefonsupporten är bemannad som vanligt, så ärende som går att lösa per telefon eller genom att fjärranslutning kommer att hanteras som vanligt.
    Läs mer
  • 2013-04-26

    Status för projektet Ny gemensam IT-miljö


    Byte till ny IT-miljö är nu genomförd i Kävlinge och Staffanstorps kommun och nu har IT-teamet dragit vidare till Burlövs kommun. Senaste nytt är att den 25/4 fick alla i kommunen det nya mailsystemet Outlook. Nu är det dags för slutspurten för projektet vilket innebär att ominstallera alla datorer i Burlövs kommun. Projektet planeras vara klart den 31/5.
    Arbetet har utförts med tillfredställande resultat för både Kävlinge och Staffanstorps kommun. Oförutsedda händelser och problem har uppstått under arbetets gång men projektet har fokuserat på att lösa problemen efterhand och vi har nu en ny stabil IT-miljö att bygga vidare på.
    Det finns restpunkter för både Kävlinge och Staffanstorps kommun som prioriteras inbördes och betas av efterhand i samråd med verksamheten och projektet arbetar för att lösa dessa punkter samtidigt som förberedelserna sker inför utrullningen i Burlövs kommun.
    • Om något inte fungerar tillfredsställande ska det anmälas till IT-support på support.itteamet.selänk till annan webbplats
    • Information och manualer finns att tillgå på www.itteamet.selänk till annan webbplats
    Statistik:
    • Byte av epost för administrationen och ca 2500 datorer är installerade i Kävlinge (Utfördes under tidsperioden okt 2012-jan 2013)
    • Byte av epost för administrationen och ca 1200 datorer är installerade i Staffanstorp (Utfördes under tidsperioden 28 februari till den 27 mars)
    • Totalt ca 140 applikationer färdiga för distribution för Kävlinge och Staffanstorps kommun

    Läs mer
  • 2013-04-19

    Information till samtliga medarbetare i Burlövs kommun inför flytt av e-post till Outlook-webaccess


    Gäller: Burlövs kommun
    På torsdagen den 25 april är det dags. Mer information om mailmigreringen hittar du härPDF (pdf, 247.5 kB).
    Läs mer
  • 2013-04-09

    Ny inloggning på Staffnet


    Gäller Staffanstorps kommun
    Från och med fredagen den 5 april kan du logga in med din nya inloggning på Staffnet.
    Läs mer
  • 2013-03-27

    Information inför byte till den nya gemensamma IT-miljön


    (Gäller Burlöv)
    IT-teamet arbetar för att skapa en gemensam IT-miljö för tre kommuner: Kävlinge, Staffanstorp och Burlöv. Läs mer härPDF (pdf, 124.3 kB)
    Läs mer
  • 2013-02-28

    Mailmigrering i Staffanstorp


    Gäller Staffanstorps kommun
    Nu pågår mailmigreringen till outlook. Du kan redan nu öppna outlook, men dina gamla mail och kalenderbokningar kommer inte att va där med en gång. Det kommer att fyllas på med e-postmeddelande och kalenderbokningar mm inom de närmsta dagarna. Att skicka och ta emot mail fungerar redan.
     
    Du behöver inte själv skapa alla distributionslistor/sändlistor. Samtliga nämnder och avdelningar finns redan i adressboken. Så vill du skicka ett e-postmeddelande till alla som är anställda på tex Humanistisk service Staffanstorp så använd den distributionslistan som finns i adressboken.

    Läs mer
  • 2013-01-30

    Information inför byte till den nya gemensamma IT-miljön


    (Gäller Staffanstorp)
    IT-teamet arbetar för att skapa en gemensam IT-miljö för tre kommuner: Kävlinge, Staffanstorp och Burlöv. Läs mer härPDF (pdf, 407.1 kB)
    Läs mer
  • 2013-01-15

    Lösenord


    Gäller all personal i Kävlinge:
    Hittills har du behövt ringa till supporten för att få nytt lösenord.
    Nu lanserar vi ett bättre alternativ.
    OBS detta gäller ditt nya användarnamn, ex. jejo99.
     
    Telefoninsamling
    Om du vill ha möjlighet att få nytt lösenord via sms, behöver du ange ett mobilnummer på telefonwebben. Har du angivet ett mobilnummer, så kan vem som helst som har ett administrativt konto hjälpa dig få ett nytt lösenord.
    Gå in på nedanstående sida omgående och ange ditt mobilnummer.
    http://telefonwebben/Insamlinglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
     
    SMS-lösenord
    På sms-lösenordssidan kan du hjälpa en kollega att få ett nytt lösenord.
    Lösenordet skickas då till det mobilnumret som kollegan tidigare registrerat.
    http://telefonwebben/smslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
     
    Manual: Telefoninsamling och SMS-lösenordPDF (pdf, 336.6 kB)
    Läs mer
  • 2012-12-07

    Du som fått ny IT-miljö


    Gäller anställda i Kävlinge
    Du som fått den nya IT-miljön (Windows 7, Office 2010, etc) installerad i din dator
    ska inte länge använda outlook webmail.
    Använd istället klientinstallationen där det finns fler funktioner.
     
    Du hittar information och manualer på sidan http://itteamet.se/manualerlänk till annan webbplats,
    klicka på länken: "Du som precis fått ny IT-miljö i din dator/migrerats, info"
    Läs mer
  • 2012-11-02

    Viktig information till samtliga medarbetare i Staffanstorp rörande flytt av e-post i januari-februari


    Gäller: Staffanstorps kommun
    Här kan du läsa vad du behöver göra.PDF (pdf, 145 kB)
    Läs mer
  • 2012-10-24

    Samma lösenord till självservice som till Outlook webbaccess


    Gäller Kävlinge kommun
    När PersonecP öppnas igen - på måndag den 29/10 efter uppdateringen som just nu pågår - kommer det nya användarnamnet och lösenordet vara identiskt med det som ni har till Outlook webaccess.
     
    Detta är möjligt tack vare den nya gemensamma IT-miljön som vi nu arbetar med att införa
     
    Detta betyder för er som användare: -Ett lösenord mindre att hålla reda på!
    Läs mer
  • 2012-10-17

    Före detta edu.kavlinge.se adresser


    Somliga har uppfattat det som att de har fått e-postadresser som slutar med migrerad.kavlinge.se. Detta stämmer inte, alla före detta edu adresser har bara @kavlinge.se i slutet.
    Läs mer
  • 2012-10-16

    E-post för elever


    Gäller Kävlinge kommun
    Elevernas e-post fungerar precis som tidigare. Inget är alltså ändrat med den.
    Däremot så kan de inte hitta lärarna i adressboken utan måste skriva deras e-postadress.
    Läs mer
  • 2012-10-12

    Mailmigrering i Kävlinge


    Nu pågår mailmigreringen i outlook. Du kan redan nu öppna outlook, men dina gamla mail och kalenderbokningar kommer inte att va där med en gång. Det kommer att fyllas på med e-postmeddelande och kalenderbokningar mm inom de närmsta dagarna. Att skicka och ta emot mail fungerar redan.
     
    Du behöver inte själv skapa alla distributionslistor/sändlistor. Samtliga nämnder och avdelningar finns redan i adressboken. Så vill du skicka ett e-postmeddelande till alla som är anställda på tex Bildning så använd den distributionslistan som finns i adressboken.
    Läs mer
  • 2012-10-08

    Så här byggs den nya IT-miljön


    Klicka på bilden för att förstora.
    Läs mer
  • 2012-10-05

    Viktig information inför flytt av e-post till Outlook (mailmigrering)


    Gäller samtliga medarbetare i Kävlinge kommun
    På denna länk finns det viktig information inför det nya e-postprogrammet: Outlook webbaccess, som införs den 11 oktober. Vi ber dig noggrant läsa igenom hela texten som du finner här.PDF (pdf, 142.1 kB)
    Läs mer
  • 2012-10-05

    Så här kommer utrullningen av den nya IT-miljön gå till


    Läs mer
  • 2012-10-04

    Kommunikations- och informationsplan


    Nu kan du läsa vår kommunikations- och informationsplan under fliken Övrigt
    Läs mer
  • 2012-09-25

    Vår första pilot i Windows 7 är nu igång!


    Sedan i fredags arbetar KKB fastigheter AB i den nya IT-miljön: Windows 7.
    IT-teamet arbetar just nu med små justeringar innan allt är i full gång.
    Läs mer
  • 2012-09-04

    Information inför byte till den nya gemensamma IT-miljön


    Gäller Kävlinge
    IT-teamet arbetar för att skapa en gemensam IT-miljö för tre kommuner: Kävlinge, Staffanstorp och Burlöv. Läs mer härPDF (pdf, 144.7 kB)
    Läs mer
  • 2012-09-04

    Detta ska du i Kävlinge kommun göra senast 10/10


    Gäller alla medarbetare i Kävlinge kommun
    • Det är bra om du rensar bort gamla mail i din: Inkorg, mappar, papperskorg och skickade försändelser. Ibland finns gamla mail kvar som är flera år gamla och det är ett gyllene tillfälle nu i samband med att vi får nya system att rensa bort sådant som inte behövs längre. 

     
    Så gör du för att rensa bort gamla mail.
    1. Markera mailet du vill ta bort.
    2. Högerklicka — välj "Radera och töm".

     

    • Om du i Groupwise vet att du använder dig av funktionen Arkivet, så ska du veta att det inte kan migreras över till Outlook. En manual hur du kontrollerar om det finns e-post i arkivet och hur du i sådant fall flyttar arkivet (så att det kan migreras över) finns på www.itteamet.selänk till annan webbplats - under fliken "Manualer".
    • Det är också viktigt att veta att Favoritkontakter inte kan migreras över. Dessa måste sparas ner till vanliga kontakter. Även här finner du en manual på hur du går tillväga på www.itteamet.selänk till annan webbplats under fliken "Manualer".

     
    Manualerna, som du finner på www.itteamet.se/manualer , är enkla att följa. Se till att noggrant följa texten och bilderna med de röda rutorna - så kommer det att fungera bra.
     
    Ovanstående tre punkter måste du genomföra allra senast den 10 oktober — dels för att arkiverade mail och favoritadresser ska följa med till den nya IT-miljön och dels för att rensa i dina gamla mail — vilket kommer att underlätta migreringen.


    Läs mer
  • 2012-08-27

    Nya e-postadresser till IT


    Som de flesta av er säkert känner till är de tidigare IT-enheterna i Burlöv, Staffanstorp och Kävlinge sedan den 1 mars 2012 samlade i en gemensam samarbetsnämnd.
    Som ett led i denna samordning och för att förenkla i kommunikationen med alla våra användare samlar vi från och med nu allt under ett namn, IT-teamet.
    Läs mer
  • 2012-06-21

    Telefonkö


    IT-teamet inför en ny gemensam telefonkö för IT-support i Burlöv, Kävlinge och Staffanstorp. Telefonkön innebär en bättre service till dig som arbetar i kommunerna. När du tidigare ringt in till supporten har du ibland fått upptaget. Från och med nu kommer detta inte att hända. När du ringer in kommer du att placeras i kö. Under tiden du väntar på att komma fram kommer du att få meddelande om vilken köplats du har mm. Alla som ringer in kommer också att få besked om eventuella driftproblem så kallade stormmeddelande. Ringer du in när telefonkön är stängd så får du reda på vilka telefontider IT-teamets support har.
    Läs mer
  • 2012-06-20

    E-postadress


    Gäller samtliga anställda i de tre kommunerna
    Kontrollera att ditt tilltalsnamn är rätt hos Skatteverket — annars riskerar du att få en felaktig E-postadress i nya IT-miljön
    Se här hur du går tillvägaPDF (pdf, 62.7 kB)
    Läs mer
  • 2012-06-19

    Testets frågeställningar och synpunkter (på KKB Fastigheter AB)


    Det som man undrade mest eller reagerade på var :
    - När Inkorgen öppnades första gången så låg inte alla E-postmeddelanden där direkt för alla, men de saknade e-postmeddelandena kom senare under dagen.
    - Signaturen följer inte med, så den måste skapas på nytt (finns manual/lathund hur man utför det).
    - Mobiltelefoner som har e-postsynkronisering måste uppdateras (det gamla kontot tas bort och man lägger till ett nytt konto med de nya uppgifterna)
    - Inkorgen sorteras efter datum och konversation (varje e-postmeddelande från en avsändare listas inte i Inkorgen utan endast det senaste visas, men ifrån det meddelandet kan man hitta tidigare e-postmeddelande som man fått och skickat till den mottagaren). Detta går dock att välja bort.
     
    Det som uppskattades var:
    - utseendet
    - enkelheten
    - igenkännande
    - att e-posten flyttats
    - att kontakter i adressboken var överförd
    - att det installerades och fungerade så snabbt
    Läs mer
  • 2012-06-18

    Framgångsrikt test är utfört på KKB Fastigheter AB


    Torsdagen 14/6 flyttades e-posten från Groupwise till Outlook 2010 på KKB Fastigheter AB. Allt gick enligt planerna, eller till och med fortare.

    Detta har givit IT-teamet viktiga erfarenheter inför det fortsatta arbetet med byte/uppgradering av E-postsystemen i de tre kommunerna.


    Läs mer
  • 2012-06-01

    Ett första test


    IT-teamet arbetar just nu för att planera en första test (pilot) av mailmigreringen - vilken sker på en av verksamheterna.
     
    Detta kommer att ge kunskap och erfarenhet för det fortsatta arbetet. Planen är att genomföra testet innan sommaren.
     
    I nuläget kommer inte IT-användarna att beröras.
    Läs mer
Sidansvarig: Marcus Larsen

Senast publicerad: 2014-03-06      Senast ändrad: 2014-03-06